PROLOG

            Nur Indah tidak berhenti mengeluh sejak balik dari kedai dobinya petang tadi. Pertemuan yang tidak disengajakan dengan lelaki itu membuatkan dia dia seketika. Sudahnya sekarang, dia tidak henti-henti termenung.
Malangnya lelaki itu sudah tidak  mengenalinya lagi. Dia tidak merasakan lelaki itu  berpura-pura tetapi memang dirinya langsung tidak dikenali. Masih terbayang diruang matanya pertemuan itu.
Ketika itu dia hampir putus nafas melihat lelaki itu. Lelaki yang pernah hadir dalam hidupnya tetapi lelaki itu tetap berwajah selamba. Tiada langsung riak terkejut melihat kehadirannya di situ.
“Saya pernah mengenali puan ke?” katanya hairan. Hairan dia melihat seorang wanita muda memandangkannya tidak berkelip.
Nur Indah  hanya mampu menggeleng kepalanya. Kalau lelaki didepannya itu tidak mengenalinya lagi buat apa dia mahu menggali kembali kenangan pahit ketika bersama lelaki itu lima tahun lalu.
“Ta.. takkkk..” hanya itu yang termampu dia kata. Suaranya antara dengar dengan tidak. Terasa mahu mengalir air matanya melihat lelaki itu berwajah selamba sedangkan dia seolah-olah mahu melenyapkan diri dari situ.
“Saya pergi dulu,” cepat saja kakinya mahu melangkah. Kelopak matanya di kesat cepat bimbang dilihat lelaki itu.
“Puan… puan..”
“Kenapa saya rasakan puan menyembunyikan sesuatu daripada saya. Adakah…” belum sempat dia menghabiskan kata-kata itu, Nur Indah sudah menyampuk.
“Tak.. tak… kita tidak pernah bertemu sebelum ini, kalau itu yang encik mahu tahu. Usah encik beratkan kepala encik untuk berfikir perkara itu. Assalamualaikum,” dia berlalu.  Pintu kaca kedai dobinya di buka.
Nur Indah mengeluh. Kenapa mereka dipertemukan lagi.  Satu persatu kejadian sedih lima tahun lalu  terimbau kembali dalam benak fikirannya. Kalau diberi peluang, dia memilih untuk tidak  mengenali lelaki itu. Memilih untuk tidak melukakan ibu bapa dan seluruh keluarganya.
 Lelaki itu bukan saja meninggalkan dirinya tetapi juga mengubah graf hidupnya 100 peratus. Kalau lelaki itu sengaja mahu melupakan diri, buat apa dia mahu mengingatinya lagi.
 Biarlah.. dia masih mempunyai umi, ayah dan ahli keluarganya. Mereka banyak membantunya untuk bangkit semula selepas kejadian itu.