BAB SATU

LAMA foto didepannya direnung tanpa perasaan. Sukar untuk digambarkan perasaannya sebaik saja melihat foto mamaparkan pasangan pengantin bersanding disinggahsanayang menggunakan kombinasi berwarna pink, hitam itu.Satu persatu foto pelbagai aksi dari majlis akad nikah, majlis persandingan, makan beradab dan gambar outdoor dipandang.Setitis demi setitis airmatanya mengalir. Dari hanya teresak-esak sebentar tadi kini menjadi suatu tangisan.
            Maryam hanya mampu memerhati, dia tahu Nuha Qalisya sedang berduka cuma dia tidak tahu bagaimana cara untuk meredakan kesedihan teman sepermainannya itu. Dia mengambil  foto yang bertaburan di katil.Satu persatu dilihatnya.
Pengantin perempuan yang sememangnya turut dikenalinya itu tersenyum malu-malu apabila si suami mengucup dahinya sebagai simbolik mereka kini sudah bergelar suami isteri.Dania! Gadis itu berpasangan dengan kekasih Nuha Qalisya, Zariff Adam di pelamin.Gadis yang dikatakan lelaki itu sekadar bekas tunang Zariff Adam itu kini sah menjadi isteri lelaki itu.
Maryam meletakkan semula foto itu ke tempat asal. Tangan Nuha Qalisya diramas perlahan, bahu diusap lembut, seolah-olah mahu meredakan apa yang bersarang dibenak gadis itu saat ini.Sesekali air mata dipipi Nuha Qalisya disapu.
“Mar kenapa dia sanggup buat aku begini? Apa salah aku pada dia. Kalau dia tak cintakan aku kenapa dia tak berterus terang pada aku. Aku sentiasa cakap pada dia, kalau dia ada perempuan lain yang lebih layak untuk digandingkan dengan dia, berterus terang dengan aku. Aku sanggup undur diri untuk kebahagiaan dia,” keluhnya buat sekian kali.
Langsung dia tidak terfikir bakal berdepan situasi sebegini dalam tempoh terdekat ini.
“Aku tak tahu Nuha, tetapi semua ini dugaan untuk kau. Allah mahu menduga kau sejauh mana kau tabah mengharungi dugaan ini.Mungkin Zariff bukan jodoh jodoh kau dan mungkin juga diluar sana ada jodoh kau,” celah Maryam.
Dia juga sebentar tadi terkejut melihat foto berkenaan. Apa permainan kau Zariff Adam? Geramnya usah dikata. Jika ada lelaki itu di depan matanya, pasti Zariff Adam akan kena sekurang-kurangnya penampar jepunnya.
            “Aku yang bodoh kan?” suara Nuha Qalisya begitu dingin. Dia seperti mahu menghantuk kepalanya di dinding.Kerana kebodohan dirinya, dengan mudah dia diperdayakan Zariff Adam.
“Kau tak bodoh Nuha..semua ni bukan salah kau tetapi salah Zariff. Jadi jangan cuba nak salahkan diri sendiri. Aku tak suka bila kau cakap diri kau bodoh,” marah Maryam.
“Ini.. ini yang bodoh. Kau tahu tak kenapa aku kata dia bodoh? Sebabnya dia kecewakan kawan karib aku. Dia tak tahu betapa bertuahnya dia bercinta dengan kawan karib aku tu,”

“Aku tanya dia Mar… Katanya, hanya aku gadis dihatinya, tetapi hari ini, kau lihat sendiri buktinya… dia tipu aku Mar…Zariff tipu aku. Kalau dia boleh berkahwin dengan perempuan tu ketika masih berhubung dengan aku, mana letaknya aku dalam hati dia,”
Maryam membiarkan Nuha Qalisya mengeluarkan isi hatinya. Mahu dibalas, dia sendiri tidak tahu apa yang perlu dicakapkan untuk meringankan keresahan rakan karibnya itu. Akhirnya dia hanya membiarkan temannya itu meluahkan isi hatinya.
“Aku tahu dia tak sepadan dengan aku.Usia aku jauh lebih tua dari dia, tetapi dia kerap berkata usia bukan penghalang. Dia sedapkan hati aku tetapi sekarang….,” esakan Nuha Qalisya makin kuat. Pantas Maryam mendakap tubuh kecil itu. Dia turut merasai kesedihan hati teman akrabnya.
“Aku tahu Nuha… aku tahu kau bersedih, tetapi jangan terlalu ikutkan perasaan kau. Kau belum bertanyakan kesahihan gambar itu dengan Zariff. Kita tak tahu sejauh mana tulennya gambar itu,” Entah bagaimana dia boleh terfikir idea tak masuk akal tu. Apa yang pasti, dia sekadar mahu menenangkan hati Nuha Qalisya. Mahu meredakan kesedihan temannya itu.
Esakan Nuha Qalisya masih kedengaran tetapi kini ia menjadi semakin perlahan. Gambar yang terdampar di atas tilam itu dilihat kembali, satu persatu.Maryam sekadar melihat kelakuan temannya itu. Beribu makian dia hadiahkan kepada lelaki bernama Zariff Adam kerana sanggup melukakan hati Nuha Qalisya sedemikian rupa.
 “Mar kau lihat gambar ni... kau tak rasa ke gambar ni memang asli? Kau tak rasa ke lelaki yang bersanding di pelamin yang hodoh ni adalah Zariff Adam Tan Sri Kamarul?. Aku tak rasa gambar ni super impose atau photoshop. Kalau gambar dia dengan perempuan ni saja mungkin jugak aku boleh percaya dia dianiaya … tapi ni.. kau tengok ni takkan gambar keluarga dia pun orang nak buat super impose juga. Tak masuk akal langsung,” luahnya.
Dia masih lagi meneliti satu persatu gambar berkenaan. Sesekali juga Nuha Qalisya menyeka kelopak matanya. Maryam hanya memerhati kelakuan temannya itu. Beberapa kali dia menepuk bahu Nuha Qalisya meminta gadis itu bersabar.
“Aku tak tahu nak cakap apa lagi. Yang aku boleh cakap, kau bersabarlah. Mungkin ini ujian untuk kau. Allah mahu menguji tahap kesabaran kau, sejauh mana kau sabar menerima ujian ini,” Maryam mula mengeluarkan skill ceramahnya. Moga-moga Nuha Qalisya termakan nasihatnya biarpun tidak banyak.
“Kau lihat  sendiri gambar ni bukan sekeping dua tetapi berpuluh-puluh keping. Siap posing pelbagai cara, bertukar baju tujuh lapan.Kau rasa ada orang sanggup ke nak buat sampai ke tahap itu?Nak menganiaya dia? Dan bersusah payah hantar gambar ni pada aku?” tanya Nuha Qalisya lagi.
Maryam tidak mampu bersuara. Sekejap dia menggeleng kepala, sekejap dia menggaru-garu kepala yang tidak gatal.Dia sendiri buntu untuk membantu Nuha Qalisya. Maryam sudah kehabisan modal untuk memujuk. Suasana rumah setingkat itu agak suram tidak seperti biasa yang riuh rendah dengan suara mereka berdua.
“Nuha… macam aku cakap tadi, kita tanya dulu Zariff mengenai kesahihan gambar perkahwinan dia ni, betul ke tak gambar dia. Kalau betul dia dah kahwin kau buat keputusan terbaik untuk masa depan kau. Tinggalkan dia kerana terbukti dia tak jujur dengan kau, dia tak setia dengan kau.
“Aku tahu kau tak kuat untuk melaluinya sorang diri tetapi kau jangan lupa kau masih ada aku, Siti Nur Maryam Haji Shariff akan tetap disisi kau. Aku yakin bukan aku saja tetapi rakan-rakan  dan seluruh keluarga kau akan berada di belakang kau,” Maryam turut tersedu. Airmata yang kembali mengalir dipipi gebu Nuha Qalisya disapu lembut.
“Apa salah aku Mar… apa salah aku pada dia? Mengapa dia sanggup buat aku macam ni… Sakit sangat kat sini,” Nuha Qalisya masih lagi merintih. Jarinya diletakkan didada. Berulang kali juga dia tepuk pipinya, sakit! Itu tandanya ia bukan fantasi, tetapi realiti.
Maryam terdiam. Sukar untuk dia membalas kata-kata teman baiknya itu. Kalau dia  merasa sedih pastinya Nuha Qalisya lebih-lebih lagi.
“Sabar Nuha.. aku tahu kau memang kuat. Ini dugaan untuk kau. Siapa kita untuk mempersoalkannya. Kau kena ingat Allah pilih kau untuk menerima ujian ini. Jadi kau perlu reda dan aku yakin suatu hari nanti kau akan nampak hikmahnya,” balas Maryam.
“Aku tak marah dia kahwin. Serius Mar aku tak marah tetapi aku marah dia sebab tak nak berterus terang.Aku dah bersedia menerima ketentuan Ilahi kerana aku tahu perbezaan usia pasti menjadi penghalang dalam hubungan kami.Aku tak menaruh harapan tinggi untuk hidup bersama-samanya.
“Aku tak pernah dibawa berjumpa familinya. Jadi aku tak tahu penerimaan famili dia jika mereka tahu kami bercinta. Kau tak nampak ke peliknya hubungan cinta kami ni. Setiap kali aku ajak jumpa family dia ada saja alasan yang diberikan. Busy, meeting, jumpa claint tapi akhirnya aku sudah memperoleh jawapan keengganannya itu,” sambungnya.Cepat-cepat dia menyapu airmata yang mula menitis.
 “Nuha Qalisya binti Mohd Razlan…” nama penuhnya kini dipanggil. Kalau sudah dipanggil nama penuh, pasti Siti Nur Maryam binti Haji Shariff sudah hilang sabar dengan dirinya.
“Kau kena bangkit sekarang.Wake up Nuha, wake up… jangan jadi lemah. Aku nak kau pergi mandi, lepas tu call mamat malaun tu. Ajak dia jumpa kau esok jangan lupa bawak foto ni semua. Kau susun elok-elok atas meja nanti. Tengok apa yang dia nak cakap.”Dia tidak mahu Nuha Qalisya berterusan menjadi lemah.
Foto yang dikumpul sebentar tadi dimasukkan kembali ke dalam sampul. Pantas Nuha Qalisya menuju ke bilik air. Namun sempat dia berpusing dan melemparkan senyuman.Walaupun agak tawar dan tidak berperasaan, Maryam tahu Nuha Qalisya sudah mendapat kembali semangatnya.
Thanks Mar… aku tak tahu bagaimana keadaan aku jika kau tiada…” Sisa airmatanya disapu perlahan. Dia mengukir senyuman, walaupun tidak semanis biasa tetapi Maryam tahu Nuha Qalisya sudah mendapat kembali kekuatannya.
Terserlah lesung pipit di kedua-dua belah pipinya. Cantik! Getus Maryam. Dia terpaku seketika.Kalau dia perempuan pun terpikat dengan kecantikan Nuha Qalisya, apatah lagi lelaki.Kau lelaki yang tak pandai menghargai wanita secantik Nuha, Zariff Adam, kutuknya.
Biarpun temannya itu berusia 33 tahun tetapi langsung tidak menampakkan usia sebenarnya. Wajah gadis itu langsung tidak dimamah usia membuatkan temannya itu nampak jauh lebih muda daripada usia sebenar.
Nuha Qalisya terlalu menjaga pemakanannya. Tidak seperti dirinya yang makan apa saja, tolak batu dan kayu saja. Itu yang kerap diusik Nuha Qalisya  padanya. Kerap juga dia katakan pada Nuha Qalisya, dia juga berpantang dalam pemakanannya tetapi pantang ada di depan mata.
 Mungkin kerana itu juga, Zariff Adam pada awal perkenalan mereka bagaikan tidak mempercayai apabila Nuha Qalisya memberitahu usia sebenarnya.
“Itu gunanya aku jadi  kawan kau Nuha…kita sudah berkawan sejak kecil, sakit kau…sakitlah aku. Luka kau maka turut terlukalah aku,”
“Kalau jari aku terluka kena pisau kau pun nak hiris jari kau juga ke?” tiba-tiba soalan kurang bijak daripada Nuha Qalisya. Maryam jengkel matanya kepada Nuha Qalisya. Pantas saja gadis itu ditolak masuk ke bilik air.
Terkekek-kekek Nuha Qalisya ketawa apabila diperlakukan sebegitu.Tak sampai beberapa minit bunyi air kedengaran dan kemudian lagu  ‘Sampai Hati’ dendangan Ameng daripada Kumpulan Spring memenuhi ruang bilik air yang pasti dinyanyikan Nuha Qalisya dengan penuh perasaan.
Maryam tidak pernah terfikir begini kesudahan kisah cinta temannya dengan Zariff Adam. Pertemuan tiga tahun lalu di pusat peranginan membawa kepada perhubungan hati. Lebih tepat lagi penyatuan dua hati. Walaupun usia Zariff Adam lebih muda tiga tahun daripada Nuha Qalisya.
 Ternyata lelaki itu mempunyai karisma tersendiri. Pada awalnya Maryam kurang yakin dengan hala tuju hubungan itu. Mereka berdua begitu berbeza. Namun, sikap matang Zariff Adam berbanding lelaki yang seusia dengannya memikat hati temannya.
Sejak itu bermulalah kisah cinta antara mereka. Namun, hari ini segalanya berubah hari ini. Sekelip mata saja temannya itu terluka.
Sampul yang dia ambil dari peti surat rumah mereka pagi tadi meranap seluruh impian temannya itu dan pastinya akan membuatkan gerhana dihati Nuha Qalisya berpanjangan. Namun dia barharap temannya itu akan terus tabah dan sebagai rakan paling akrab, Maryam berjanji tidak akan membiarkan temannya itu keseorangan menempuh dugaan ini.