BAB DUA

“Aku tunggu kau kat meja tu..”Maryam menuju ke arah meja kosong di penjuru paling belakang di Restoran Mahbob, Bangsar. Nuha Qalisya mengangguk. Pantas kakinya melangkah ke meja yang menempatkan Zariff Adam.Pengunjung kala itu agak ramai kerana jam sudah mencecah angka 1 tengah hari. Kebanyakan pengunjung adalah mereka yang bekerja di kawasan berhampiran Bangsar.
Hari ini dia lihat lelaki itu nampak simple, hanya memakai T shirt berjenama Polo dan jeans lusuh.Mungkin dari rumah dia berbisik sendirian.Sebentar tadi, dia menolak pelawaan lelaki itu yang mahu mengambilnya di rumah. Sebaliknya dia beralasan selepas pertemuan itu, dia mahu keluar membeli- belah dengan Maryam.
Mahu tak mahu, Zariff Adam terpaksa akur apabila terus menerus gadis itu menolak walaupun sudah didesak berkali-kali.
Nuha Qalisya duduk berhadapan Zariff Adam. Masing-masing terdiam. Suasana bising pengunjung diselang seli dengan suara pekerja menerima order membuatkan Nuha Qalisya  menjadi tidak selesa.
Jika dulu, tempat ini menjadi ‘port’ dia dan Zariff Adam untuk bertemu tetapi sekarang entah mengapa dia merasakan tidak begitu betah untuk terus berada di situ.Terasa didadanya ada sesuatu yang menyucuk-nyucuk.Dia menarik nafas, kemudian dihembus perlahan.
“Tak nak minum ke?” lamunan Nuha Qalisya melayang. Wajah ceria Zariff Adam dipandang dengan pelbagai rasa. Ada rindu, sedih, terluka, keliru dan paling hebat rasa dikhianati.
Sudah beberapa minggu mereka tidak berkesempatan untuk berjumpa kerana setiap kali dia menelefon lelaki itu asyik memberi alasan busy dengan meeting. Kalau tak pun, sibuk di padang golf bersama rakan perniagaan.
Wajah Zariff Adam dipandang lagi, mencari kelainan diwajah itu.
“Nak saya orderkan minuman?” ulangnya. Dia sendiri sudah mengorder teh tarik dan sepinggan mee goreng mamak.
“Tak apa lah… saya dah minum kat rumah tadi. Lagipun, saya tak lama di sini. Cuma saya nak bagi benda ni saja,”. Lantas dia mengeluarkan isi kandungan sampul surat yang dibawanya sebentar tadi.
Gambar itu satu persatu dikeluarkan dan di susun atas meja seperti yang diajar Maryam semalam. Bulat mata lelaki itu apabila melihat berpuluh keping foto persandingan dan yang pastinya objek dalam foto itu adalah dirinya.
Zariff Adam membelek satu persatu gambar itu. Ada aksi makan beradab, akad nikah, sarung cincin, bersanding di pelamin…yang pastinya foto-foto itu memaparkan wajahnya sebagai pengantin lelaki dan Dania, pengantin perempuan.
 Foto itu dimasukkan ke dalam sampul semula. Dia tarik nafas, mencari kekuatan untuk berhadapan dengan Nuha Qalisya. Gadis itu hanya membisu.Suasana hening menguasai pertemuan itu.
“Awak percaya semua ni?” soalnya. Mahu menduga sejauh mana kepercayaan gadis itu padanya.  Gambar persandingannya itu ditatap lagi. Cantik pengantin perempaun disebelahnya tetapi tidak mampu menandingi kelembutan Nuha Qalisya.
“Sayang…” panggilnya lagi. Nuha Qalisya mengangkat sedikit wajahnya. Merenung muka Zariff Adam. Sedikit terasa dia dengan panggilan itu. Sudah lama dia tidak mendengar Zariff Adam memanggilnya selembut itu.
“Sayang percaya dengan gambar-gambar ini semua?” dia mengeluarkan semula gambar dari sampul surat itu.  Dia harap gadis itu tidak mudah terpengaruh dengan gambar yang dihantar itu. Nuha Qalisya diam. Dia sendiri keliru dan sehingga kini dia tiada jawapan pada soalan Zarrif Adam.
            “Awak percaya semua ni?” tadi bersayang tetapi sekarang berawak pula. Mungkin Zariff Adam tidak sesabar mana untuk memujuknya. Nuha Qalisya tidak mempunyai jawapan pada soalan berkenaan. Masing-masing terdiam.Lama.
Wajah Zariff Adam direnung, dia cuba mencari kejujuran daripada sinar mata lelaki itu. Kata orang, mata tidak pernah menipu dan kata orang juga, kita mampu melihat kejujuran seseorang menerusi sinar matanya.
Tetapi dia tidak tahu sejauh mana kejujuran Zariff Adam. Adakah ia hanya satu permainan atau sememangnya lelaki itu dianiaya. Bagi Nuha Qalisya ia bukan setakat percaya atau tidak tetapi ia lebih kepada kejujuran yang perlu ada pada setiap pasangan.
            “Apa jawapan awak untuk semua ini?” soalan Zariff Adam tidak dijawab sebaliknya dia pula membuat pertanyaan.
“Saya tanya awak… jawab soalan saya dulu,” balas Zarrif Adam. Jemari runcing Nuha Qalisya mahu dicapainya.
“Cakap saja tak perlu tangan pun nak merayap,” marahnya. Lelaki itu hanya tersengih. Biasalah, sekadar mahu mencuba nasib, bukan dia tidak tahu Nuha Qalisya bukannya suka anggota badannya disentuh, apatah lagi dari lelaki.
“Saya keliru,” jujur Nuha Qalisya bersuara.
“Jadi saya tak tahu nak cakap apa lagi… kerana kalau saya kata saya belum kahwin tentu awak tak percayakan… sebab foto-foto yang awak bawak ni bagaikan sudah menjelaskan segalanya,” katanya.
Zariff Adam melepaskan keluhan. Agak sukar untuk dia menyakinkan gadis itu saat ini kerana apa saja alasan yang dia bagi belum tentu Nuha Qalisya akan menerimanya. Dia hairan siapa yang menyerahkan foto itu kepada Nuha Qalisya. Adakah ada orang yang sedang mensabotaj dirinya? Desisnya.
            “Macam tu saja ke? Awak tak nak jelaskan mengenai gambar ni? Kalau awak kata orang dalam gambar tu bukan awak, jadi saya nak tahu siapa lelaki tu?Atau kembar awak?Setahu saya awak anak bongsu, takde adik. Jadi dari mana datangnya kembar tu?” perlahan Nuha Qalisya  bersuara.
Malas dia nak bergaduh dengan Zariff Adam kerana keluar airmata darah sekali pun status lelaki itu kini sudah bertukar. Zariff Adam sudah menjadi orang lain kepadanya. Dia suami Dania.Titik.Fullstop.
Dia pandang ke arah Maryam. Temannya itu masih lagi leka dengan akhbar Berita Harian yang dibeli sebelum mereka masuk ke restoran itu tadi. Apa yang menarik hati temannya itu, dia tak pasti sebab sesekali dia lihat Maryam tergelak selepas tu mukanya kembali serius.
 “Kalau 40 kali pun awak tanya, jawapan saya tetap sama… saya belum berkahwin. Kalau awak nak tanya famili saya… silakan tanya, mereka boleh bagi jawapan. Tetapi kalau awak mahukan jawapan mengikut kemahuan awak, awak tidak akan mendapatkannya kerana hakikatnya hanya itulah satu-satu jawapan yang ada. Awak nak percaya atau tidak, terpulanglah kepada awak,” begitu yakin dia bersuara.
“Saya tak nafikan memang itu wajah saya tetapi bukan saya yang berada atas pelamin tu. Makan beradab semua itu. Ada orang yang ambil wajah saya dan tampal kat badan pengantin lelaki itu. Mereka buat teknik super impose tak pun teknik fotoshop. Awak tak faham, sebab mereka menggunakan teknik canggih untuk menjatuhkan orang lain,”Nuha Qalisya mengeluh. Dia sudah menduga kata-kata itu yang akan keluar daripada mulut Zariff Adam. Teknik super impose!
            “Agak-agak la awak, takkan muka famili awak tu pun orang nak buat teknik super impose. Dah takde kerja sangat ke diorang ni. Kenal ke musuh awak tu dengan mak, ayah, adik- beradik dan ipar duai awak tu sehingga dengan mudah musuh awak tu dapat cantum gambar kaum keluarga awak tu,” suaranya cuba dilembutkan agar tidak ketara rasa sakit hati, marah dan geramnya pada Zariff Adam.
Lama mereka berdiam. Masing-masing melayan perasan dan akhirnya Zariff Adam sudah tidak sabar dengan keheningan yang dicipta Nuha Qalisya.
            “Awak, saya belum berkahwin. Awak tak percaya saya ke? Awak kenal saya kan, bukan setahun kita berhubung tetapi dah tiga tahun. Takkan takde sedikit pun awak letak kepercayaan pada saya.
“Memang wajah lelaki itu adalah saya tetapi itu bukan saya. Kalau awak tak percaya, awak tanya perempuan tu sendiri, adakah saya lelaki yang bersanding dengannya,” suara itu ditekan sedikit,” sungguh yakin lelaki itu memberi penerangan. Makin bercelaru kepalanya.
“Kalau tak betul takkan orang nak buat ini semua,” balas Nuha Qalisya sedikit geram. Geram kerana kebenaran sudah didepan mata tetapi dia tidak mampu untuk membentangkan kebenaran itu.
            “Bila masa saya kahwin…ada awak nampak saya ambil cuti? Buat persiapan majlis perkahwinan?” soal Zariff Adam. Nuha Qalisya diam. Dia cuba mengingatkan kembali adakah lelaki itu pernah bercuti sebelum ini.
Setiap hari lelaki itu mengatakan dirinya busy, lawat tapak projek, meeting. Jadi, dia tidak tahu adakah benar setiap kata-kata itu.
            “Awak busy setiap hari. Mana saya tahu awak busy dengan kerja atau busy untuk menyiapkan majlis awak,” dingin saja suara Nuha Qalisya.
Wajah Dania bekas tunang Zariff Adam terbayang di ruang matanya. Dia tahu sejarah hubungan mereka tetapi tidak pernah menyangka masih wujud ikatan kasih antara Zariff Adam dan Dania. Bukan dia tidak pernah mencurigai kedua-duanya tetapi bila ditanya jawapan mereka nampak seakan sama.
Saya dan Dania sudah lama putus… saya tiada sebarang hubungan dengan Dania lagi. Jawapan sama diberikan Dania….Zariff masa lalu saya. Kalau awak nak dia,awak ambillah. Saya boleh cari lelaki lain yang lebih kaya. Apa kisah, saya masih muda. Beratur lelaki nak ambil saya jadikan isteri. Lainlah awak tu, dah tua… Itulah jawapan yang dia terima. Tetapi kini dia mula terfikir, adakah selama ini dia ditipu? Adakah mereka bermain wayang di belakangnya?
“Gambar ini adalah kemuncak segalanya. Bukan sekali dua benda ni berlaku dan semuanya mengaitkan Dania. Dulu, gambar majlis pertunangan awak dengan Dania, bila saya tanya awak cakap awak pernah bertunang dengan dia tetapi dah putus.
“Lepas tu gambar awak dan Dania bercuti dengan famili awak di Langkawi pun awak nafikan.Awak kata gambar itu gambar lama. Lepas tu berbalas status di FB pun awak nafikan. Awak kata Dania nak aniaya awak selepas putus.
“Sekarang ni gambar kahwin awak pula keluar dan terus dikaitkan dengan Dania. Jadi, apa yang awak mahu saya katakan lagi? Awak tak bersalah?Awak di aniaya. Awak… kalau betullah dianiaya, hanya sekali. Tak berulang kali macam ini dan dengan orang sama pulak tu. Awak fikirlah sendiri,” marah Nuha Qalisya bagaikan tidak mampu dibendung lagi.
Dia urut dada perlahan. Cuba mencari kekuatan diri. Nuha Qalisya menyambung kata-katanya yang terputus tadi.Nuha Qalisya tak tahu apa yang difikirkan Zariff Adam saat ini kerana sesekali dia lihat dahi lelaki itu berkerut seolah-olah memikirkan perkara serius.
“Awak… tak ada sekelumit pun perasaan marah pada awak bila saya dapat tahu awak berkahwin dengan Dania kerana saya tahu hubungan kita ini tidak akan ke mana-mana. Saya tahu, Dania bekas tunang awak dan tidak mustahil suatu hari nanti awak dan dia bersatu semula.
“Tetapi paling saya marah awak apabila saya tahu diri saya ditipu dan dipergunakan. Awak tipu saya Zariff. Awak dah lupa ke kata-kata saya dulu, kalau awak dah jumpa perempuan lain beritahu saya. Saya akan tarik diri kerana saya tahu kedudukan saya. Takkan awak nak jadikan perempuan yang lebih tua seperti saya sebagai isteri.
“Kalau pun awak tak kisah, ada orang lain yang akan kisah. Ibu, ayah dan seluruh keluarga awak pasti kisah.” Dia melihat Zariff Adam meraup mukanya berkali-kali.Tangan Nuha Qalisya cuba digenggam tetapi gadis itu pantas meleraikannya. Dia lihat Zariff Adam bagai memikirkan sesuatu.
Biarlah apa sahaja yang ada dalam kepala lelaki itu sekarang. Yang pasti, dia hanya mahu satu keputusan bukan saja untuk dirinya tetapi juga untuk Zariff Adam. Buat apa teruskan perhubungan jika kepercayaannya kepada Zariff Adam hilang sama sekali. Dia akan terus mencurigai Zariff Adam.
“Saya minta maaf awak. Mungkin saya ni terlalu pentingkan diri sendiri bila mengambil keputusan sebegini tetapi sedarlah, hubungan kita ini tidak akan ke mana… kalau dulu saya agak yakin dengan kata-kata awak tetapi sekarang saya sendiri sudah tidak yakin dengan diri saya sendiri.Sela…” sebelum kata-kata itu disambung Zariff Adam menyampuk.
“Saya juga kecewa dengan awak sebab awak jatuhkan hukuman sebelum awak tahu saya bersalah atau tidak. Kalau awak tanya, jawapan saya tetap sama. Saya belum berkahwin. Saya masih bujang dan gambar yang awak kata saya tu hanyalah super impose.
“Taknik super impose?” dungu saja kata-kata Nuha Qalisya.
“A’ah awak tak tahu ke orang boleh buat orang yang tiada dalam gambar tu dimasukkan dalam gambar itu. Mungkin itulah yang dilakukan oleh musuh-musuh perniagaan saya. Mereka ambil muka saya dan tampal dalam gambar tu. Sekali tengok memang macam real tapi sebenarnya kita boleh nampak benda tu asli ke tidak,”
“Kira logik la awak, takkan saya tak ingat langsung saya dah kahwin ke belum.Sehingga umur saya ini, rasanya baru sekali saya naik pelamin, sebab jadi pengapit kawan saya Zahrul. Itu pun bukannya duduk dikerusi pengantin pun, sekadar berdiri di sisi pengantin je” dia gelak sendiri dengan kata-katanya itu.
Nuha Qalisya mendengus. Ada hati lagi mamat ni nak bergurau. Selepas itu, Zariff Adam kembali serius. Jemari Nuha Qalisya cuba diraih kembali tetapi sekali lagi cepat-cepat gadis itu menarik tangannya. Dia tersenyum melihat kekalutan gadis itu.
“Tapi kalau awak masih kata itu saya, buktikan. Awak cari siapa dalang yang menghantar gambar itu kepada awak. Kalau awak tak berpuas hati lagi, call perempuan tu tanya dia sendiri. Awak sepatutnya tanya pada dia bukan  saya kerana  saya tiada jawapannya,” lontaran suara Zariff Adam begitu berkeyakinan.
Wajah lelaki itu direnung, hatinya kembali berbelah bagi.Aku pulak yang disuruh mencari bukti, bukan ke dia yang perlu cari bukti untuk bersihkan namanya.Pelik betul permainan Zariff Adam ini.Suasana tadinya yang riuh rendah kembali reda.Pastinya, pengunjung sudah selesai menikmati makanan masing-masing.
“Terpulang kepada awak mahu percaya atau tidak. Saya pergi dulu,” Nuha Qalisya terkedu apabila melihat Zariff Adam bangun menuju ke kaunter pembayaran dan beberapa minit kemudian berlalu keluar dari restoran tanpa berpaling lagi.
“Selamat tinggal awak…” airmata disapu. Dia turut mengatur langkah ke arah Maryam yang setia menantinya sejak tadi.