BAB 6

“Dah puas tilik wajah saya?Ada kurang sana sini ke?” sinis Ifftiyah bertanya.Mrerenung orang macam mahu ditelan. Dia membetulkan tudung yang dipakainya. Masa ini jugalah tudung mahu sengit bengit, desisnya.
“Beb kau tinggalkan aku dengan minah ni kejap,”
“Kau nak buat apa dengan budak ni? Jangan kau aku tak nak dengar apa-apa leteran mummy kau nanti. Sakit telinga aku ni,” Hakimi memberi nasihat. Cuak dia dengan sikap Izz Harraz.
Ifftiyah mendengus. Ek eleh suka hati mak bapak dia saja mahu aku budak. Dia ingat dia tu tua sangat ke? dia teliti wajah Izz Harraz. Mencari cacat cela di mana-mana. Tiada! Lelaki itu memang sempurna di matanya.
“Dah puas tengok muka orang? Saya memang handsome tak payah nak kagum sangat sampai mata tu tak berkelip,” kali ini kata-kata itu ditujukan kepadanya. Ifftiyah mencebek! Bila entah orang tengok muka dia. Muka macam cikodok basi ada hati dakwa diri tu handsome.
“Aku pinjam budak ni kejap. Kau pergilah minum dulu. Merokok ke. aku janji benda ni tak ambil masa lama. Paling lama pun setengah jam saja,” dia memberi janji. 
“Kau pun kalau nak halau aku agak-agaklah sikit. Tak payahlah suruh aku merokok. Aku tak merokok macam kau,” balas Hakimi.
Izz Harraz menepuk dahi. Apa hal pula dia suruh Hakimi pergi merokok. Bukan dia tak tahu sepupunya itu terhidu bau asap rokok pun boleh tumbang.
“Awak berbincanglah sesama sendiri. Sesi interview saya sudah tamat. Apa-apa keputusan encik berdua nanti, bolehlah hubungi saya menerusi telefon,” dia bangun. Tak kuasa mahu berlama di situ.
“Ada saya suruh awak keluar dari sini?” soal Izz Harraz. Sinis saja di pendengaran Ifftiyah. Macam ada sesuatu bakal terjadi nanti. Padan muka kau Aira Ifftiyah. Kalau tak mulut kau tadi tu tak adanya orang akan mengenali kau di sini.
“Ada?” ulangnya lagi. Kali ini nada suara Izz Harraz agak tinggi.
Ifftiyah menggeleng. Sikap tegas Izz Harraz membuatkan dia menjadi seriau.
“Dah tahu tak ada kenapa pandai-pandai buat andaian sendiri. Tak reti nak dengar arahan betul-betul?”soalnya. Matanya dihalakan kepada Ifftiyah yang sejak tadi menggelisah. Baru tahu, desisnya. Itu baru sedikit dia guna kuasa veto suami. Belum lagi dia minta tinggal bersama.
Suasana dalam bilik meeting makin hangat. Ifttiyah yang duduk didepan Izz Harraz kehilangan suara. Huaaa… tak suka bila dimarahi macam ni. Dengan lelaki yang tak dikenali pula tu.
 Hakimi diam. Otaknya sekarang ini gagal berfungsi. Apa hal sepupunya dengan gadis yang dia interview ini? Dia pandang Izz Harraz.
“Nanti aku terang kat kau. Sekarang ni dipersilakan keluar dari sini dulu. Aku ada hal dengan Puan Aira Ifftiyah ni,” dia tekan sikit perkataan puan tu biar jelas dipendengaran Hakimi.
Kakinya tidak jadi melangkah.
            “Puan?” soalnya. Salah dengar ke dia atau sememangnya gadis itu menipu dalam resume yang dihantar kepada syarikat mereka.
            Izz Harraz menggoyangkan tangannya meminta sepupunya itu keluar.
Ifftiyah bungkam. Puan Ifftiyah? Dia pandang Izz Harraz. Mamat ni dah kenapa. Suka-suka hati saja mahu mencanang status dirinya. Dia ingat bagus sangat ke dapat gelaran puan tu? Kalau diberi pilihan memilih hari tu, dia pun tak ingin.
Izz Harraz pandang Hakimi.
“Okey..okey.. aku gerak sekaran,”  dia memahami pandangan mata sepupunya itu. Pandangan minta penampar okey. Kakinya diatur meninggalkan bilik mesyuarat.
Suasana kembali sunyi. Izz Harraz meneliti fail ditangannya. Di Belek berkali-kali sebelum fail itu ditutup sedikit kuat.
“Dah berapa lama balik?” soalnya.
Ek eleh itu saja nak tanya ke? Ingatkan soalan bombastic yang keluar dari mulut suaminya. Alah kalau setakat soalan macam tu, budak tadika pun boleh menjawab. Dia membalas renungan si suami.
“Kenapa nak tahu? Ikut suka sayalah nak balik bila. Ada saya guna duit awak untuk beli tiket flight? Selamba badak dia menjawab. Eh ye ke duit dia? Desisnya. Memanglah duit tu bukan duit dia tetapi duit abah. Maksudnya duit dia jugalah.
“Sure ke duit abah beli tiket flight awak tu?”
“Memanglah.Takkan duit awak pula,” dia membalas.
“Memang pun duit saya. Awak ingat duit yang dalam akaun awak tu duit abah ke?” dia menyoal. Wajah Ifftiyah sudah berubah. Aik! Takkan duit yang dia guna setiap bulan tu duit mamat ni? Dia pandang Izz Harraz.
“Duit awak ke?” soalnya polos. Macamana dia tak tahu ni? Patutlah abah tak kisah masukkan sejumlah wang yang agak banyak dalam akaun banknya. Dia ingatkan duit abah tak pun duit abang-abangnya. Rupa-rupanya... sekarang ni dia mahu menangis plus meraung kuat. Malu...
“Tahu pun awak. Ingat tak boleh faham benda-benda macam ni,” selamba Izz Harraz mengenakan dirinya.
Grr.. Ifftiyah sudah mati akal.  Sempat lagi dia mengutuk diri sendiri kerana selama ini dia tidak pernah terfikir perkara itu. Tidak pernah terfikir sumber duit yang dia peroleh itu datangnya daripada Izz Harraz dan lelaki itu adalah suaminya.
Dia terasa mahu menjerit sekuat hatinya. Benci..benci… dia mengutuk diri sendiri. Melihat senyuman dibibir lelaki itu membuatkan hatinya makin geram. Dia menghadiahkan jelingan kepada Izz Harraz. Makin kuat lelaki itu ketawa.  
“Buatlah lagi macam tu, nanti tak pasal-pasal mati terbeliak. Barulah saya jadi duda hot. Silap-silap hari bulan tak sampai seminggu saya naik pelamin,” selamba Izz Harraz mengenakan Ifftiyah.
             “Saya nak balik. Assalamualaikum,” dia bangun mahu berlalu dari situ.
            “Kirim salam kat abah mentua saya. Cakap dengan dia, anak abah ni cantik sangat. Degil tapi dia cakap dia suka isteri degil macam ni. Baru ada cabaran dalam hidup berumahtangga ni,”
            Ifftiyah mendengus. Bencinya dapat suami macam ni. Daun pintu ditutup dengan kuat. Berdegang bunyinya. Puas hati dia.
            Izz Harraz mengusap dadanya. Huh macam mahu tercabut jantung dibuatnya. Aira Ifftiyah.. Aira Ifftiyah. Bibirnya mengukir senyuman. Fail didepannya dicapai semula dan helaiannya diselak satu persatu.
            “Weh bro angau nampak,” tiba-tiba bahunya ditepuk kuat.
            “Kau tak reti nak ketuk dulu sebelum masuk?”soalnya. Dadanya diurut perlahan. Terperanjat siot, nasib baik dia tak ada sakit jantung. Kalau tak kojol sia-sia saja dia ni. Belum sempat nak menikmati alam berumahtangga.
            “Gila ke apa aku nak ketuk bilik mesyuarat. Kau ni nak angau pun tengok-tengok tempatlah. Kejap sengeh, kejap senyum tengok dek staff nanti ada juga yang cakap CEO mereka dah gila,”
            Bilik mesyuarat? Dia pandang ke kiri dan kanan. Betullah! Dia sekarang berada dalam bilik mesyuarat. Interview pekerja baru. Aira Ifftiyah! Satu persatu kejadian tadi terbayang diruang matanya. Dia tersengih lagi.
            “Ya Allah dalam aku cakap. Kau ni kenapa dah? Angau kau lain macam sekarang ni. Ingat sikit bro bini kau kat Brisbane tu. Menangis bini kau bila dia tahu kau duakan dia nanti,”dia beri nasihat. Janganlah sepupunya itu buat hal. Jadi lelaki tak bertanggungjawab.
            Izz Harraz menggaru kepalanya yang tak gatal. Bila masa pula dia tersengih-sengih? Dia pandang Hakimi.
            “Dah..dah..dah aku nak gerak balik rumah ni. Layan kau kat sini sampai ke sudah tak ada hasilnya. Tadi mummy kau telefon minta kau telefon dia balik. Dia cakap kau off handphone. Penatlah weh asyik dengar mak ngah berleter,”
            “Mmm…” dia masih hanyut. Kotak fikirannya masih lagi melekat bayangan wajah Iffitiyah. Teruk dah dia ni.  Memang betul kata Hakimi tadi, dia sudah angau. Angaukan isteri sendiri.
“Kau dengar tak ni? Aku cakap mummy kau telefon tadi” sekali lagi dia bertanya. Izz Harraz raba poket seluar slacknya. Dikeluarkan handphone jenama Iphone 6 tu. Patutlah! Telefon itu di off tadi. Cepat saja butang on Iphone 6 ditekan.
“Dengarlah weh. Aku off handphone tadi,” dia tunjuk Iphone 6nya.
“Kau ni betul ke tak?” Tangan Hakimi berada di mukanya. Siap mulut sepupunya itu berkumat-kamit seolah membaca sesuatu.
“Agak-agaklah bro. Tangan kau depan mata aku tu dah kenapa? Mulut tu berkumat-kamit kau nak jampi serapah aku ke?” soal Izz Harraz. Sepupunya ni kadangkala boleh tahan juga percayakan benda-benda karut ni.
“Aku nak ubatkan kau. Manalah tahu kau kena sampuk,”Izz Harraz membeliakkan matanya. Apahal pula dia terkena sampuk.
“Malas aku nak layan kau. Baik aku balik bilik,”dia bangun mahu berlalu. Pintu bilik mesyuarat dibuka.
“Gadis tadi tu cantik kan. Kecil molek juga orangnya. Kau rasa kalau dengan aku sesuai tak?” tiba-tiba pertanyaan itu keluar dari mulut Hakimi.
Sebatang pen melayang kearahnya. Nasib baik dia sempat mengelak. Kalau tak, sia-sia saja muka handsome dia tu berparut. Siot betul Izz Harraz. Pen pun boleh dijadikan senjata.
“Lain kali jangan cakap yang bukan-bukan,” kata Izz Harraz. Kakinya diatur keluar dari bilik mesyuarat. Hish dia ni, makin peliklah dia ni. Kakinya diatur mengikut langkah Izz Harraz. Kepalanya ligat berfikir.
“Weh aku tak fahamlah. Apa yang bukan-bukan tu. Aku tak cakap yang bukan-bukan pun. Niat aku ikhlas,”
Izz Harraz masuk ke biliknya. Hakimi mengekori dari belakang. Kerusi didepannya ditarik.
“Kau tak payah tahulah. Tu hal dan urusan aku” balasnya.
“Bila masa pula hal dan urusan kau tak lagi jadi hal dan urusan aku,?” berkerut dahi Hakimi. Makin dia tidak faham. Bukan ke dia yang uruskan hal peribadi Izz Harraz, dari sekecil hal hingga ke sebesar-besar hal. Contohnya bab perkahwinan.
Kahwin? Hatinya mula menyimpul sesuatu. Adakah? Dia pandang wajah Izz Harraz minta kepastian.
“Isteri aku tu,” akhirnya Izz Harraz berkata. Daripada hatinya sakit melihat kesungguhan sepupunya itu, baiklah dia berterus terang. Habis cerita.
“Really?” budak tu gadis yang kau kahwini lima bulan lalu? Aku macam tak percaya pula. Dalam video masa kahwin tu taklah mengancam macam ni. Tadi aku tengok cantik semacam dia tu,”
“Kalau kau tak nak bagilah kat aku. Dia ni pun taste aku juga. Kecil molek, kiut miut saja aku tengok. Hish melepas aku macam ni. Belum masuk gelanggang aku dah kecundang. Kalau hak orang lain aku sanggup berlawan tapi dengan kau aku tak sanggup pula,” dia sudah berdekah-dekah ketawa.
Izz Harraz yang mendengar menahan rasa. Sabar Harraz..sabar.. budak tu tengah frust menonggeng,  biar sajalah, jangan dilayan.
“Yang kau beriya-iya nakkan bini aku tu kenapa? Dah tak ada perempuan lain kat dunia ni nak dijadikan kekasih?” dia menyoal. Hakimi tergelak-gelak.
Sabar Izz Harraz. Sepupu kau tu memang tiga suku. Fail yang mengandungi permohonan kerja dan biodata Ifftiyah dimasukkan dalam laci mejanya. Gambar berukuran passport dimasukkan ke dalam walletnya.
“Kau ni dah angau erk? Tengok gambar pun boleh senyu sorang-sorang,” Hakimi memerhati tingkah laku sepupunya itu. Kronik betul angau Izz Harraz.
“Kau apa tahu. Kau belum berkahwin mana boleh salami hati dan perasaan orang yang dah kahwin,”
Hakimi mencebek. Kahwinlah sangat.
“Habis tu yang kau tak pernah jumpa bini kau lepas kahwin tu apa cerita? Lima bulan beb kau biarkan bini kau tu sorang-sorang. Kau tak pernah jengok dia kat sana,”
Izz Harraz mengeluh. Tiada orang yang faham situasi yang dia hadapi selama lima bulan itu.
“Siapa kata aku tak pernah ke sana. Aku pergi. Ni buktinya,” dia tarik  laci meja kerjanya. Dikelaurkan keratin tiket penerbangan Malaysia Airlines ke Brisbane.
Hakimi teliti tarikh perjalanan. Tertera tarikh empat hari selepas berlangsungnya majlis perkahwinan sepupunya itu.
“Apa dah jadi masa kat sana? Kau jumpa dia tak,” soal Hakimi.
“Aku jumpa tapi tak jumpa empat mata. Aku tengok dia dari jauh saja. Dia pun tak tahu aku datang. Ada orang tolong bawakan aku,” terbayang semula kejadian itu diruang matanya. Betapa bahagia si isteri berpimpin tangan dan memeluk lelaki lain selain suaminya. Manja!
Dia tidak mampu untuk terus mengingatinya. Cepat saja kenangan itu diusir dari kotak fikirannya.
“Habis tu kau tak pergi jumpa dia? Minta penjelasan dengan dia?”
Izz Harraz geleng.
“Aku terus ambil flight malam itu juga balik Malaysia,”
“Ya Allah kau ni dah kenapa? Ambil keputusan terburu-buru. Sepatutnya kau pergi jumpa dia tanya dan bukannya balik ke Malaysia dalam keadaan berprasangka maam tu. Kau tak tahu siapa lelaki tu. Entah-entah abang dia,”
“Itu yang aku fikirkan sekarang. Mungkin aku ada silap sana sini. Mungkin juga time tu hati aku tengah marah tengok adegan panas mereka berdua,” dia berterus terang.
“Sekarang ni?” Hakimi bertanya.
“Rasa sayanglah oiii… bini aku tu” balasnya. Mukanya terasa berbahang. Malu siot terpaksa berterus terang dengan Hakimi tentang perasaannya.
“Mmm.. nak ke Ifftiyah tu terima kau semula?”
“Apa pulak. Bini aku tu,” keras nada suaranya.
“Bang.. aku tahula tu bini kau tapi kau kena ingat apa yang kau dah lakukan pada dia. Lima bulan kau kahwini dia tapi kau abaikan dia macam tu saja. Tu belum dia tahu kau tuduh dia macam-macam silap hari bulan kau langsung tak merasa malam perkahwinan,”
“Kau ingat dia senang-senang nak maafkan kau? Kau tu buat tuduhan berat. Kau tuduh dan syak bini kau tu curang dibelakang kau. Kau ingat ada isteri yang akan tersenyum dan ketawa mendengar tuduhan itu dilemparkan kepada dia?”
Izz Harraz mengeluh. Aik mamat ni cuba menakut-nakutkan dia pula. Tapi betul juga kata Hakimi tu, memang salah dia pun. Lima bulan dia dia biarkan perasaan itu bermain dihati dan fikirannya.
Baru Hakimi teringat pada tarikh itu sepupunya pernah menghilangkan diri. Ada dua tiga mesyuarat yang terpaksa dia pergi menggantikan lelaki itu. Patutlah telefon bimbit sepupunya itu tidak aktif. Rupa-rupanya menjejak kasih di bumi Brisbane mencari isteri.
Dia tergelak.
“Kau jangan nak gelak. Kepala aku tengah berserabut ni,” dia jegel matanya.
“Apa kau nak buat sekarang?” soal Hakimi. Interkom berbunyi kedengaran suara Misha pembantu daddynya menyapa di gegendang telinga mereka.
“Okey Kak Misha kejap lagi kami ke sana,” Hakimi membalas.
“Kau nak buat apa sekarang?” lagi sekali dia bertanya selepas interkom itu dimatikan.
“Aku tengah berfikir. Ada cadangan?”
“Bagi kat aku saja,” Hakimi ketawa. Namun hilang ketawanya bila melihat wajah Izz Harraz.
“Alah aku gurau pun kau dah sentap,” Izz Harraz makin garang sekarang ni, desisnya.
“Bang.. gurau-gurau juga, yang kau guraukan tu bini aku. Orang kata adik beradik pun boleh putus saudara kerana berebutkan seorang perempuan. Ni kan pula setakat sepupu macam kau. Aku rasa bukan putus saudara tapi putus kepala kau adalah,” makin kuat ketawa Hakimi.
Kan dah kata tadi! Cemburu sepupunya itu boleh tahan sekarang ni. Apatah lagi melihat isteri kecil molek, cun melecun didepan matanya tetapi tidak mampu digapai.
“Ya Allah kau punya cemburu sekarang ni tahap cipang. Cubalah kau beristiqamah sikit. Ubah perangai brutal kau tu. Perempuan ni bang.. tak suka lelaki kuat cemburu, lelaki kuat mengawal. Rimas dia bang,”
Hakimi pula yang menjadi penasihat dia sekarang. Kalau dulu, dia yang kerap dijadikan tempat rujukan oleh Hakimi sekarang ni nampaknya sudah terbalik. Beriya-iya dia diberi nasihat. Sah Izz Harraz kepala otak kau sudah tidak berfungsi dengan betul.