BAB 2

“Semalam kenapa bad mood saja?” soal Haniff. Dia cuba menyaingi langkah Ifftiyah yang agak laju meninggalkan dirinya. Di belakang, Kay tidak cukup nafas mengejar mereka berdua.
            “Aira Ifftiyah janganlah laju sangat. Aku dah tak larat nak kejar kau orang ni,” laung Kay. Dia berhenti seketika melepaskan lelahnya. Ifftiyah turut berhenti begitu juga Haniff yang setia mengekori langkah Iffitiyah.
            “Kita singgah dekat café university dululah. Perut aku dah lapar ni,” Haniff bersuara.. Kelas hari ni penuh, jadi dia langsung tidak sempat untuk dia lunch. Sekarang ni selepas tamat kelas perutnya sudah tidak mampu bertahan lagi.
Haniff ni ikut suka dia saja.. kadangkala guna bahasa I, kadangkala awak dan ada juga aku kau saja. Ikut suka dia saja. Ifftiyah diam. Malas rasanya mahu ke sana, hajatnya mahu sampai ke rumah secepat mungkin. Dia masih belum menunaikan solat Zuhur lagi.
Menemani lelaki itu makan bermakna dia perlu bersama-sama lelaki itu, walhal itulah yang perlu dia elakkan sekarang. Dia perlu tetapkan hatinya. Tidak kurang dua minggu lagi dia bakal bergelar isteri orang. Mahu tak mahu dia perlu galas title itu selagi hayatnya masih ada.
            “Kita makan dulu erk?” kali ini pertanyaan itu singgah kepada Kay selepas Ifftiyah langsung tidak memberi tindak balas. Kay masih termengah-mengah. Depa ni kalau berjalan mana ingat dia yang agak comel ini.
            “Aku okey kalau Iffti okey,” dia renung wajah temannya itu. Sejak dua tiga hari ini mood Ifftiyah kerap ke laut. Asyik termenung saja kerjanya. Dalam bilik kuliah pun temannya asyik mengelamun.Entah apa yang difikirkan temannya itu dia sendiri tidak tahu.
            Bila ditanya, memanjang saja menyebut aku okey. Aku tak ada masalah. Walhal dia tengok Ifftiyah langsung tidak okey.
            Haniff pandang kearah Ifftiyah. Pandangan yang penuh harapan agar gadis itu bersetuju dengan pelawaannya.
            “Kay cakap dia ikut kau. Jangan kau bagi alasan pula,” Ifttiyah mengeluh. Serba salah dia untuk menolak.  
            “Iffti…” panggil Kay.
            “Okeylah..”
“Tapi kejap saja tau. Aku belum solat lagi,” akhirnya dia mengalah. Melihat pandangan mata Kay yang penuh mengharap itu akhirnya dia mengalah. Kasihan pula dia melihat Kay yang bersungguh-sungguh.
“Jom.. aku tak boleh lama sangat. Banyak kerja nak buat,” dia berlabuh di kerusi. Kay tarik kerusi disebelahnya manakala Haniff mengadap dirinya. Masing-masing diam. Hanya kedengaran suara beberapa student universiti yang bersembang di situ.
“Kau nak makan apa-apa tak?” soal Haniff. Matanya dipusatkan kepada gadis idamannya. Ifftiyah tunduk. Tak sanggup menahan panahan mata lelaki itu.
Kay hanya memerhati. Dalam diam hatinya menangis. Jejaka dipuja memuja gadis lain. Sakitnya tuh di sini, desisnya. Dia teringat lagu yang pernah didengar dalam youtube.
“Tak payahlah. Aku dah makan tadi,” katanya. Walhal dia langsung tidak sempat menjamah sebarang makanan sejak pagi tadi. Sebelum ke kelas pagi tadi, dia hanya meneguk segelas air milo.
“Kau?” dia pandang Kay. Gadis itu banyak mengelamun. Jika nak diikutkan dia lebih rapat dengan Kay berbanding Ifftiyah. Banyak masanya dihabiskan dengan gadis itu dan bukannya dengan Ifftiyah.
 Dia tahu Kay mencintainya. Dia boleh nampak dari sinar mata Kay setiap kali mereka bersama  tetapi dia tidak boleh memaksa dirinya untuk menerima Kay lebih daripada seorang rakan.
“Mmm.. burger daging sajalah,” ujarnya.
Beberapa minit kemudian Haniff datang menatang dulang.
“Nah air kau,” dia hulur orange juice.
“Aku tak order pun,” balas Ifftiyah. Pelik apabila melihat Haniff meletakkan air didepannya.
“Aku tahu. Saja aku beli untuk kau. Aku belanja kau jangan bimbang,” dia membalas. Segelas lagi diletakkan di hadapan Kay.
“Thanks,” ujar Kay. Burger daging dicubit sedikit dan dimasukkan ke dalam mulutnya. Perutnya memang lapar sejak tadi tapi disebabkan Ifftiyah tidak mahu ke kafe terpaksalah dia menahan lapar itu.
“Mmm..”
“Kenapa aku  rasa  kau bagaikan nak elak diri daripada aku ?” Soal Haniff. Dia mengunyah cheese burger yang diorder tadi. wajah Ifftiyah direnungnya. Lupa dia seketika kepada Kay yang turut berada bersama mereka.
“Mana ada… pandailah kau nak menuduh yang bukan-bukan. Kalau kau cakap lagi macam tu, lain kali kita tak perlu jumpa terus. Aku tak suka,” Iffiyah membalas. Cuba menafikan apa yang dikatakan lelaki itu.
“Betul apa… kau sekarang ni memang cepat naik angin. Kenapa erk?” kali ini Kay pula mencelah. Ifftiyah mengeluh. Minah ni pun boleh tahan juga kalau bab selidik menyelidik ni. Setanding pakar juga dia ni.
“Mana ada,” Ifftiyah menafikan. Nada suaranya sudah naik satu oftah, lebih dari biasa. Air dalam gelasnya dikacau dengan straw.
“Tu bukan cepat naik angin? Tanya sikit mulalah nada suara kau meninggi. Minggu lepas aku rasa kau okey lagi tapi sekarang ni aku tengok kau dah lain sangat. Kau ada masalah ke? Kongsilah dengan kami,” pelik dia melihat angin kus-kus Ifftiyah sekarang ni.
“Aku mana ada masalah. Kau jangan nak buat cerita pula. Aku sihat ni. Jiwa dan fizikal aku memang sihat walafiat,” nafinya. Ya Allah susah betul manusia bernama Kamariah ni, selagi dia tiada jawapan, selagi itulah dia akan mengoreknya.
“Takkan tak ada masalah. Aku tengok kau…” dah.. dah.. cepat saja Iffitiyah memotongnya. Kalau dibiarkan Kay terus berbicara tak mustahil rahsia yang disimpannya akan terbongkar sedikit masa lagi.
“Kau dah siap ke? Jom..” dia berpaling kearah temannya itu.
“Aku baru gigit burger ni dua tiga kali.  Kau dah kata jom. Tak nak…tak nakkk.. aku nak makan dulu,” dia langsung tidak mempedulikan kata-kata Ifftiyah. Mulutnya masih lagi mengunyah burger.
“Kau boleh makan sambil berjalan,” dia sudah bersedia untuk bangun. Cemberut saja muka Kay.  Dia turut bangun. Tak kuasa dia mahu pulang ke rumah sewa seorang diri. Tinggal Haniff yang masih membeku di situ.
“Iffti.. pleaseee…” sayu kedengaran suara Haniff. 
“Yalah..yalah..” akhirnya dia mengalah. Punggungnya dihenyak ke kerusi semula.  Mengada-ngada betul mamat ni, desisnya.
“Kay boleh tinggalkan kami sekejap tak?” Ifftiyah melihat raut wajah gadis itu berubah apabila diminta beredar dari situ. Alahai, kasihan pula melihat wajah monyok gadis itu. Wajah Haniff dipandang. Mamat hati beku, dengusnya.
“No..no.. Kay kau stay sini. Kalau dia nak cakap dengan aku dia boleh cakap depan-depan kau,”
“Tak apa.. aku ke sana kejap. Bila dah sudah kau call aku nanti,” balas Kay.
 Dia memang tidak sanggup untuk mendengarnya. Kakinya melangkah meninggalkan dua rakannya. Ya Allah dia merintih… aku tak kuat menerima dugaan begini. Aku terlalu menyintai lelaki itu.
Ifftiyah hanya memerhati langkah kaki Kay yang makin menjauh. Dia mendengus kuat. Sakit hatinya apabila lelaki sebijak Haniff bertindak bodoh sombong dan hanya tahu mementingkan dirinya sendiri.
“Kau ni dah kenapa?” soalnya. Dia memerhati Kay yang melangkah pergi dari situ. Nampak wajah gadis itu yang mendung tadi tapi lelaki itu memang buta atau buat-buat buta. Apa yang berlaku didepan matanya dia buat-buat tidak nampak.
“Kasihan pada Kay,” dia berkata perlahan. Cuba menarik perhatian Haniff.
“Kenapa pula dia tu?” soal Haniff.
“Kau tahu apa yang aku maksudkan. Cuba-cubalah buka pintu hati kau tu untuk menerima Kay. Dia gadis baik, cantik dan aku rasa dia jauh lebih baik daripada aku dalam satu-satu hal,” kata Ifftiyah.
Berubah wajah Haniff.   Mana mungkin dia mampu memberikan cintanya kepada Kay sedangkan hatinya sarat rasa sayang kepada Ifftiyah. Sudah setahun dia cuba mendekati gadis itu, bermula rakan sehingga rakan karib.
“Kau kena cuba Niff.. tak ada kurangnya Kay tu dari pandangan aku. Dia perempuan baik, bersopan santun, dari keluarga baik-baik. Lebih penting lagi dia cintakan kau. Kata orang lebih baik orang cintakan kita daripada kita mencintai orang,” Ifftiyah memujuk.
Dia melempar pandangan kearah Kay yang bersembang dengan rakan sekuliah yang lain. Menilik gadis itu, mencari kekurangan yang ada pada temannya itu. Langsung tiada! Kamariah atau Kay begitu sempurna dimatanya.
Tubuh Kay sedikit chubby tetapi tidaklah dikategorikan perempuan gemuk. Malah dia nampak tidak langsung  mengurangkan kecantikan yang ada pada diri Kay. Gadis itu tetap perfect pada matanya. 
“Cuba kau tengok sana tu…semua member kita senang bergaul dengan dia. Peramah, periang. Kau tak akan malu bawa dia ke majlis-majlis. Dia mampu bawa dirinya. Kau cuma perlu beri dia peluang saja,”
Haniff mengeluh. Walaupun begitu, matanya turut melihat kearah Kay. Memang dia akui gadis itu memang baik. Bersama Kay dia tidak perlu control, boleh bercakap apa saja yang terlintas difikirannya dan pentingnya tidak perlu menjadi orang lain tidak seperti ketika bersama Ifftiyah.
“Sungguh aku tak mungkin dapat lupakan kau. Walaupun sesaat. Cinta dan sayang aku bukan sekadar di bibir saja. Aku ikhlas bila kata aku menyayangi kau,” rintih Haniff. Wajah Ifftiyah direnungnya.
Gadis itu tidaklah secantik mana! Tidaklah setinggi macam model yang meningkat naik tu, Sara Irana, yang kerap dipadankan dengannya oleh mummy. Sara Irana perfect! Terlalu perfect sampai dia takut untuk dekati gadis itu.
Jadi dia perlu memilih yang sedang-sedang. Dia memilih Ifftiyah. Gadis biasa-biasa saja. Tapi apabila Ifftiyah tersenyum, terserlah dua lesung pipit dipipinya. Itu menambahkan lagi kesempurnaan gadis itu dimatanya. Memukau mata lelakinya.
“Aku tak suruh kau lupakan diri aku. Kita tetap berkawan walaupun aku tidak menjadi kekasih kau. Kita masih berkawan biarpun kau sudah menjadi kekasih Kay. Takkan kau sanggup nak tolak aku pula kan,” balas Ifftiyah.
Sudah nampak tanda-tanda kelembutan pada diri Haniff. Syukur…syukur.. dia perlu bekerja keras sedikit saja lagi, desisnya.
“Bukan senang untuk kita ubah hati kita. Apatah lagi jika benda itu benda yang paling kita sayangi,” balas Haniff. Ifftiyah mengeluh. Tadi sudah nampak kelembutan pada diri diri lelaki itu tapi nampaknya dia perlu lebih menyakinkan lelaki itu.
“Betul tu…aku setuju. Benda kita sayang memang susah nak dilupakan. Aku pun macam kau juga, susah nak lepaskan apa yang aku sayang. Tapi aku rasa lebih baik orang sayangkan kita daripada kita sayangkan orang tu. Kalau kita saja sukakan orang tu memang sakit bila kita ditolak kan,”
“Macam kau tolak aku sekarang ni. Sakit tuh kat sini,” dia tunjuk dadanya. Mukanya nampak begitu sedih. Ya Allah susahnya mahu memahamkan lelaki itu. Memahamkan yang dia tidak boleh menerima cinta lelaki itu.
“Aku tolak sebab aku nak bagi kau perempuan yang lebih baik. Lebih bagus. Kau tak boleh madukan aku dengan Kay. Jadi kau kena pilih satu saja. Tu pun kau susah nak terima. Bila kau tolak gadis sebaik Kamariah tu, aku yakin kau takkan jumpa lagi gadis seperti itu selepas ini,”
“Aku pilih kau. Aku takkan madukan kau nanti…”
“Tapi aku tak nak!” tegas suaranya.
“Sayanggggg…” manja saja panggilan itu masuk dalam gegendang telinganya. Tegak   bulu romanya mendengar nada suara Haniff itu.
Dari jauh Kay hanya memerhati. Walaupun dia bersembang dengan rakan-rakannya, matanya tidak lepas memandang pasangan itu. Sesuai mereka berdua itu! Desisnya. Dadanya dipegang lagi, ada sesuatu yang menyusuk di situ.
Dia menyeka airmata yang mengalir dipipinya. Haniff lelaki pertama singgah dihatinya tetapi sayang lelaki itu mencintai teman baiknya sendiri. Sanggupkah dia untuk merampas Haniff daripada Iffitiyah?
Dia melepaskan keluhan. Matanya dialihkan daripada pasangan itu. Dia cuba menumpu perhatian bersama teman-teman yang lain.
“Jangan panggil aku macam tu, seram,” balas Ifftiyah. Lengannya diusap.
“Kenapa aku tak boleh dapatkan kau? Kau dah ada kekasih ke? Siapa lelaki itu Iffti aku cemburu dengan dia sebab berjaya pikat kau,”
“Kau jangan buat aku macam ni. Aku sedang susah sekarang ni jadi aku harap kau jangan tambah kesusahan aku lagi. Kalau kau tak nak Kay, boleh boleh cari gadis lain di universiti kita ni, kau pilih saja tetapi bukan aku,” Ifftiyah bersuara. Kali ini lebih tegas.
“Susah? Kalau dalam kesusahan? Cuba kau cerita pada aku” sedikit kuat nada suara Haniff. Wajah Ifftiyah direnung.
“Cerita kat aku,” desak Haniff. Apa guna dia sebagai seorang rakan kalau rakan dalam kesusahan langsung tidak dapat ditolongnya.  Ifftiyah geleng. Sungguh! Dia tidak mampu untuk berterus terang.
Sejak awal lagi hatinya bukan milik Haniff. Dia sendiri tidak tahu milik siapakah hatinya? Izz Harraz? Tiba-tiba dia teringat kepada pemilik nama Izz Harraz. Bagaimana rupa lelaki itu? Desisnya.
Sampai sekarang dia tidak pernah melihat wajah lelaki itu. Tak sudi? Anggap sajalah dia tidak sudi untuk melihatnya biarpun sejak tiga hari lalu along sudah mengemel gambar itu kepadanya. Sampai sekarang e-mel itu belum dibukanya.
Maafkan Iya, along… Iya tak sanggup melihat muka lelaki yang akan memusnahkan seluruh hidup Iya. Memusnahkan masa depan Iya. Sukar untuk Iya terima dia kerana bagi Iya lelaki itu tidak ubah seperti parasit dalam hidup Iya.
Dia tidak mahu dengan melihat wajah lelaki itu timbul rasa bencinya pada lelaki yang bakal bergelar suaminya itu. Lelaki yang dianggapnya pengecut apabila berani menerima cadangan gila keluarga mereka.
Seminggu lagi upacara akad nikah akan berlangsung. Itu pun dia mendapat tahu daripada ibu yang menelefonnya semalam. Kecil hati dengan ibu? Memang! Tapi dia lebih berkecil hati dengan abahnya.
“Ibu sayang Iya… sebab itu kami lakukan semua ini,” sayup-sayup suara Puan Salmiah menyapa telinganya.
Kami? Bermakna ibu memang bersetuju dengan pernikahan ini. Bersetuju menerima Izz Harraz sebagai menantunya. Bukan hanya abah saja, rupa-rupanya pakatan sulit itu turut disertai dan ditandangani oleh ibu dan abang-abangnya.
Haniff diam. Hanya matanya merenung kearah Ifftiyah. Dia dapat rasakan ada sesuatu yang disembunyikan gadis itu.
“Iffti… kau ada masalah ke?” soalnya. Ifftiyah geleng. Gila mahu bercerita masalahnya yang dihadapinya dengan Haniff.  Silap-silap hari bulan lelaki itu mengajak dia untuk bernikah di situ. Tidak mustahil semua itu akan berlaku.
“Okey apanya… aku tengok wajah kau tu kelat saja. Dah dua tiga hari aku nampak mood kau berubah. Tadi kau sendiri cakap kau dalam kesusahan. Kalau kau ada masalah kau cakap dengan aku, kita sama-sama cari jalan penyelesaian nanti,”
Ifftiyah menggeleng lagi.
“Aku okey… betul beb.. aku memang okey… okey sangat-sangat ni,”dia tekan perkataan okey itu. Dia tarik nafas dan kemudian menghembus semula. Takkan dia mahu bercerita tentang Izz Harraz, tentang pernikahannya.
Dia tidak mahu Haniff menyalahkan ayahnya nanti. Maruah keluarganya perlu dijaga sebaik mungkin.
“Jom kita gerak. Kasihan kat Kay menunggu kita lama,” dia bangun.
“Mmm.. kau gerak dulu, nanti aku menyusul,”
“Okey… assalamualaikum,” Ifftiyah berlalu. Dia menghampiri tempat Kay.
Haniff mengeluh. Hanya matanya mengiringi langkah Ifftiyah dan Kay.