BAB 3

Pagi itu  Nur Indah dan Dalila sibuk dengan program jualan amal kolej mereka dan hasil daripada jualan amal itu mereka akan mengagihkan kepada masyarakat sekitar yang memerlukan bantuan.
Dalam celah-celah orang ramai itu dia melihat kelibat Irfat yang turut menjadi ‘pak sibuk’. Naik rimas dia dibuatnya. Sudahlah dia menjadi jawatankuasa penganjur dia dan Dalila juga mengambil gerai untuk berjualan amal.
“Awak ni tak faham bahasa ke? Dari tadi asyik mengekor saya,” marah Nur Indah. Rimas dia apabila melihat Irfat menjadi bayang-bayangnya sejak pagi tadi. Puas dia marah, puas dia herdik, namun lelaki itu tetap berwajah selamba.
“Biar saya tolong,” Irfat menawarkan dirinya.
“Tak payah… tak payah…” dia merebut kembali plastik dari tangan Irfat. Lelaki ini makin dilayan makin dia sakit hati dibuatnya.
“Sombongnya dia…”
“Sudah tahu saya sombong buat apa awak terus menempel di sini. Awak ada gerai sendiri kan… buat apa nak menyibuk kat sini,” dia menghalau secara halus. Halus ke? Kalau sudah namanya halau tiada yang halus… semuanya nampak kasar.
Dalila hanya tersengih. Malas mahu bertekak dengan . Lelaki itu memang muka tembok, dimarah berkali-kali pun dia tetap menyibuk di gerai mereka. Kadangkala sakit juga mata tetapi nak buat macamana kalau  memang tak makan saman.
Beberapa kali dia melihat Nur Indah menolak tubuh lelaki itu. Dia yang tengok pun naik rimas apatah lagi temannya itu. Mulut Nur Indah usah dikatalah riuh berkicau memarahi .
“Ila kau tunggu gerai jap, aku nak ke toilet,” Nur Indah tiba-tiba muncul dihadapannya. Dia yang baru lepas memulangkan duit baki kepada seorang pelajar hanya mengangguk.
“Weh kau nak ke mana tu?” dia melihat  juga bersedia untuk berlalu dari situ. Dia seperti tahu ke mana arah tujuan  apabila melihat lelaki itu asyik tersengih-sengih.
“Kau jangan nak buat hal. Mengamuk Indah nanti,” Irfat tidak menjawab, sebaliknya tangan kanan diangkat tinggi.
Allah… Allah.. kau lindungi teman aku Irfan dari serangan bom atom nanti. Kalau bom atom sudah meletup dia tidak salahkan Nur Indah kerana terang-terang Irfan yang mencari pasal.
Dalam keralikan dia melayan pelajar-pelajar yang datang membeli dia terdengar suara Nur Indah yang nadanya pasti naik satu note dari biasa. Di belakangnya, kelihatan Irfat yang tersengih-sengih.
“Ila kau nasihatkan kawan kau ni… jauhkan diri daripada aku kalau dia tak kena penampar Jepun aku. Cakap dengan kawan kau tu, aku ni bukannya penyabar sangat, bila-bila masa saja tahap kesabaran aku boleh jadi zero,”
Dia mengerling kearah Nur Indah. Hish nampak sungguh kemarahan diwajah temannya itu. Selama ini Nur Indah boleh dikategorikan manusia yang penyabar tetapi hari ini nampaknya tilte itu sudah luruh dengan sendirinya.
“Awakkkkk…” jerkah Nur Indah lagi. Pastinya suara itu ditujukan khas kepada Irfat. Ya Allah, Irfat… Irfat, apa yang dimarahkan Nur Indah itulah yang dia buat. Seperti tadi, sengih lelaki itu masih melebar.
“Fat.. tolong aku kat sini kejap,” dia tarik tangan Irfat. Cuba mahu menjauhkan lelaki itu daripada temannya. Mahu melenyapkan  kemarahan Nur Indah. Biar temannya itu sejuk hati semula.
“Ala kau boleh buat sorang-sorang,” tolak Irfat. Dia langsung tidak memandang wajah Dalila.
“Kalau macam tu balik ke gerai kau sekarang,” tunding Dalila kearah gerai diseberang sana. Suara dia juga sudah naik satu oftah. Tangannya ditunjukkan kearah gerai lelaki itu yang bertentangan dengan gerai dia dan Nur Indah.
“Iyalah..iyalah… kau nak aku buat apa,” akhirnya Irfat mengalah apabila disuruh balik ke gerai sendiri. Tahu takut!  
“Kau ni kan tak kasihan pada kawan kau Alif tu ke? Dahlah dia sorang-sorang berniaga di gerai tu. Kau dari tadi asyik melepak kat sini,” marah Dalila. Dia mengerling kearah gerai Irfat.
“Tu kau tengok tu, tak menang tangan Alif buat kerja. Kau pulak menempel kat gerai aku ni. Pergi sana..tolong Alif berniaga,” dia tolak tubuh Irfat.
“Hish apa pegang-pegang tubuh aku ni. Berdosa tau. Sukalah tu pegang aku,” Dalila menjengkil matanya.
“Aku bukan sengaja nak pegang kau la mangkuk… tapi kau tu degil sangat. Sudah takde jalan untuk aku bawa kau balik ke gerai sana tu,” marahnya. Geram juga dia kerana dikatakan suka mengambil kesempatan memegang tubuh lelaki itu.
“Aku tahulah…gurau pun dah nak sentap. Weh aku gerak dulu la. Kirim salam kat member sebelah kau tu. Jangan marah-marah, nanti cepat tua. Eh lagi satu cakap dengan dia, I love you… bukan lovu you dekat kau tapi dengan member sebelah kau tu,” cepat saja Irfat berlari ke arah gerainya. Kalau tidak free-free saja dia kena hempuk dengan  Dalila nanti.
Nur Indah menarik nafas lega apabila melihat bayangan Irfat makin menjauh.  Dia meraup tangannya ke muka. Mengaminkan. Dalila hanya tersenyum melihat gelagat si teman.
Memang patut pun Nur Indah menzahirkan kelegaan. Kalau dia pun akan melakukan perkara yang sama.
“Kau lega?”
“Sangat-sangat,”
“Apa kesudahan cerita kau dengan Irfat ni?” Dalila bertanya. Cuba mencungkil rahsia temannya itu.
“Aku tak ada cerita dengan dia. Tak akan ada,” tegas kata-kata Nur Indah. Tangannya ligat memasukkan spegetti ke dalam bekas untuk dijual.
“Kata kau tapi bukan bukan kata dia,”
“Aku tak tahu dia.. yang aku tahu Irfat sekadar teman aku. Tak lebih daripada itu,” Dalila angguk.
“Kau tak cintakan dia?”
Nur Indah geleng.
“Aku ada anak… aku ada suami mana mungkin aku boleh bercinta dengan lelaki lain,”
“Kau cintakan dia?” soal Dalila.
“Siapa?”
“Suami kau”
“Entahlah aku pun tak tahu,”
“Irfat?”
Dia geleng lagi.
“Tapi dia cintakan kau. Kau tak dengar tadi dia kirim salam berserta ucapan I love you,” dia mahu menebak hati Nur Indah.
“Dengar… harap-harap lepas ni cinta dia tu beralih arah. Kepada kau mungkin, siapa tahu kan?” dia serkap jarang.
“Kau ni ke situ pula,” sudah merah wajah Dalila.
“Aku tahu kau simpan hati pada dia. Berterus terang sajalah. Habis cerita. Lelaki macam Irfat ni dia ni lembab sikit dalam bab-bab cinta. Dia ingat dia cintakan aku tetapi dia tak tahu dia sebenarnya keliru dengan hati dia,”  
Kalau dilihat dari mata kasarnya, dia tahu Dalila memang menyimpan rasa cinta kepada Irfat tetapi lelaki itu tidak menyedarinya.
“Ceritalah pasal suami kau tu?” Tiba-tiba Dalila ingin tahu.
“Aku tak tahu nak bermula dari mana… kisah kami memang tak masuk akal,”
“Why”pelik dia dengan kata-kata Nur Indah. Ada cerita luka ke?
“Kami bersama sebagai suami isteri hanya untuk satu malam. Keesokan harinya kami membuat hal masing-masing,” dia bercerita. Biar Dalila ambil pengajaran daripada kisah hidupnya.
“Dia tinggalkan kau begitu saja?” soal Dalila. Cerita Nur Indah ini menarik, kalau dibuat novel memang laris, fikirnya.
Patutlah suami temannya itu tidak pernah menjelma di UiTM.
Nur Indah angguk.
“Dia ada anak dengan kau pun dia tidak tahu?” Dalila sudah jadi kaki menyibuk. Hasrat mahu jadi gadis baik sudah hilang.
Sekali lagi Nur Indah mengangguk.
“Jadi disebabkan itu kau tolak Irfat? Sebab kau masih sayangkan suami kau tu?” dia ingin tahu.
Nur Indah geleng.
“Dia berhak dapat gadis yang lebih layak daripada aku. Kalau aku terima dia itu bermakna aku pentingkan diri sendiri. Aku tak fikir kebahagiaan dia,”
“Kau mana tahu Irfat tak akan bahagia nanti. Irfat gilakan kau separuh mati,”  dia sambar balang kacang di atas meja. 
“Aku memang tiada hati langsung dengan Irfat. Dia tidak mampu membuatkan jantung aku berdegup kencang apabila aku bersama dengannya.
“Suami kau?”
Dia melemparkan senyuman. Biarlah Dalila meneka sendiri maksud senyumannya itu.
“Oooo…” hanya itu terkeluar dari mulut temannya.
Selepas selesai program jualan amal dia kembali sibuk dengan pelajarannya. Tiada masa untuk bersantai kerana seminggu lagi peperiksaan akan bermula.  Sejak dua hari lalu dia langsung tidak melihat kelibat Irfat di kolej. Dia
Kemana lelaki itu menghilang? Sakit atau sudah berputus asa untuk mendapatkan dirinya. Dia cuba bertanyakan tentang kehilangan Irfat dengan Dalila.  Dia kembali menarik nafas lega.
“Temankan aku ke hospital.” Pintu biliknya dibuka. Terjongol wajah Dalila yang sudah bersiap.
            “Nak tengok siapa?” soalnya. Sebenarnya dia malas mahu ke mana-mana petang itu. Hajatnya mahu membasuh dan menelefon keluarganya di Ipoh. Sudah seminggu dia tidak menghubungi uminya. Rindu dia pada anak kecil yang ditinggalkan.
            “Tengok Ifat,” pendek saja Dalila berkata.
            Irfat? Kenapa dengan mamat tu?” soal Nur Indah. Kalut juga dia mendengar lelaki itu berada di hospital. Sakit ke mamat tu?
            “Kenapa dengan dia?” lagi sekali dia bertanya.
            “Kau rasa orang masuk hospital saja-saja ke?”
            “Err.. sakit erk?” dungu saja jawapannya. Dia melihat Dalila mencebek. Tahu pun bimbang bila mendengar lelaki itu berada di hospital.
            “Sakit angaukan kau,”  bersahaja kata-kata itu keluar dari bibir Dalila.
            “Kau ni..betul-betullah.. dia sakit apa?” Nur Indah tidak melayan kata-kata sinis temannya itu. Biarlah temannya itu mahu berkata apa pun, itu hak Dalila. Dia tidak mampu menerima lelaki itu lebih daripada seorang teman.
            “Kau tak payah risau lebih-lebih. Ifat Cuma demam panas saja. Aku minta kau temankan aku sebab tak manis aku pergi seorang. Nanti apa kata keluarga dia pula,” Nur Indah mengeluh. Terasa sungguh dia dengan kata-kata Dalila tadi.
            “Kau marahkan aku ke Ila?” soalnya. Dia baru saja mengenakan tudung di kepalanya. Dalila diam. Dia pula yang terasa bersalah apabila mendengar kata-kata Nur Indah tadi.  
            “Aku minta maaf. Tidak sepatutnya aku terover macam tu tadi. Aku faham mengapa kau tak boleh menerima Ifat tetapi aku tak sanggup melihat dia musnahkan hidup dia hanya kerana kau. Dia sudah berputus asa untuk hidup,”
            Nur Indah mengeluh. Apa yang dia takutkan selama ini sudah berlaku. Dia senang berkawan dengan Irfat tetapi apakan daya, statusnya sebagai isteri menghalang untuk dia bersama dengan lelaki itu.
            “Itu yang aku takutkan Ila.. aku cuba jauhkan diri aku daripada dia. Bukan aku benci tetapi aku tidak mahu bila tima masanya dia tidak mampu menerima kehilangan aku. Aku isteri orang Ila.. isteri orang,” dia duduk semula. Tidak sanggup untuk melangkah keluar dari biliknya.
            “Aku jadi takut untuk ke sana. Bimbang hati aku goyah melihat kesakitan dia tu. Selagi aku belum diceraikan, aku masih isteri lelaki itu. Berdosa untuk aku menyayangi dan mencintai lelaki lain selain suami aku,”
            Dalila mengeluh.
            “Aku tetap bersama kau Indah.  Jom kita gerak. Lagi lama sesi luahan perasaan ni lagi lambat kita sampai ke hospital. Aku akan cuba yakinkan Irfat jodohnya bukan dengan kau. Mungkin dengan gadis lain yang lebih cantik daripada kau,” dia berseloroh. Tangan Nur Indah ditariknya.
            Sepuluh minit kemudian mereka sampai ke Hospital Dungun. Bergegas mereka mencari wad yang menempatkan lelaki itu. Beberapa kali bertanya jururawat di situ akhirnya kaki mereka melangkah masuk ke bilik di hujung sekali.
            Ketika mereka sampai ramai pelawat yang mengelilingi katil Irfat. Ceria nampaknya lelaki itu dikelilingi kaum keluarganya. Dalila menghampiri wanita separuh usia, mungkin ibu kepada Irfat.
 “Ila baru sampai ke?” soal wanita itu.
“A’ah ibu..baru je sampai. Ni kawan Ila. Kawan Ifat juga. Indah mana dia,” dia diperkenalkan. Hairan! Dalila dengan ibu Irfat saling mengenali? Kenapa dia tidak pernah tahu, desisnya.
“Ooo… kawan. Makcik ni ibu Ifat,” beritahunya. Nur Indah mengangguk. Melihat wajah ibu Irfat dia teringatkan umi di kampung. Ya Allah rindunya dia pada umi dan ayah. Tiba-tiba dia teringatkan Iman Raykal. Terima kasih umi kerana menjaga Iman untuk Indah.
“Ibu jom kita ke kantin. Ila rasa laparlah,” Dalila menarik tangan ibu Irfat. Sebenarnya lebih mahu memberi peluang kepada Irfat berbual dengan Nur Indah. Dia memberi isyarat mata kepada Irfat memanggil Nur Indah ke sisinya.
“Aku makan kejap je Indah.. kau berbual dengan Ifat dulu,” beritahunya. Nur Indah pandang wajah Dalila. Apa yang temannya itu lakukan? Dia pandang Dalila dan kemudian pandang kearah Irfat.
“Ifat nak cakap sikit dengan kau. Sebab  tu aku bawa kau ke sini. Tapi jangan bimbang, Ifat tak akan mendesak kau lagi. Aku kan dah janji dengan kau tadi, nak carikan perempuan yang lawa untuk Ifat,” dia berjenaka.
Nur Indah mengatur langkah ke katil Irfat.
“Sorry sebab minta Indah datang ke sini. Ifat cuma nak cakap dengan Indah, biarpun berkali-kali Indah tolak Ifat tapi cinta Ifat pada Indah tak pernah berkurang. Ifat tetap cintakan Indah sampai bila-bila,” Nur Indah diam. Langsung tidak membalasnya. Lidahnya kelu.
“Cakaplah Indah… mungkin ini kali terakhir kita bercakap. Saya tak nak terlalu rapat dengan Indah kerana Indah tahu kan saya masih cintakan Indah. Saya takut tidak mampu menahan diri,”
Nur Indah angguk.
“Indah juga minta maaf kerana tidak mampu menerima awak. Saya doakan awak berjumpa dengan gadis yang mencintai awak sepenuhnya,” dalam hatinya mahu berkata, Dalila cintakan awak tetapi langsung tidak terluah.
Biarlah mereka atur sendiri hidup mereka. Kalau betul Dalila  jodoh Irfat pasti mereka akan bersatu juga nanti.