BAB 20

Lima tahun lalu

Harris Danial bergegas keluar dari officenya  menuju ke Café Bora-Bora milik keluarga Haikal. Sejak seminggu lalu, dia dan Haikal diarahkan bertugas di cawangan selepas Encik Zikri, pengurus cawangan di Ipoh berhenti mengejut.
Nasib baik, Haikal orang Ipoh, jadi agak memudahkan dia bergerak ketika berada di sana. Sampai saja di Café Bora-Bora, dia melihat temannya itu asyik bergelak tawa dengan In. Gadis yang semakin mendapat tempat dihatinya.
Hatinya mula mendidih. Haish.. tak boleh jadi ni, dia mempercepatkan langkahnya menuju ke pintu kaca café Bora-Bora. 
“Cepat kau sampai hari ini,” soal Haikal. Matanya tidak lepas memandang wajah In. Sesekali dia memuncungkan bibirnya kearah Harris Danial. In hanya tergelak-gelak melihat wajah Haikal yang agak lucu pada pandangannya.
 Wajah Harris Danial agak keletihan. Mungkin baru balik dari office, tekanya.
 Itu pun disebabkan dia melihat baju yang dipakai lelaki itu masih belum bertukar. Masih lagi memakai kemeja dan berseluar slack serta bertali leher tetapi tali leher itu sudah dilonggarkan.
“Bukan aku yang cepat tapi kau tu yang tak masuk office,”dingin saja suara Harris Danial. Tak peka betul si In ini.. dia dah separuh rentung cemburukan Haikal, gadis itu boleh lagi buat muka tak faham. Eh, memang dia tak faham pun. Budak lagi, desisnya.
“Kau dari mana ni?” Wajah cemberut temannya dipandang sekilas. Temannya sejak kebelakangan ini kerap naik darah. Pekerja silap sikit, habis ditengkingnya. Budak-budak tu buat kerja pun dalam ketakutan saja.
“Dari mana lagi, dari office la. Punya la aku tunggu kau kat office. Rupa-rupanya asyik bercengkerama di sini. Patut la tak masuk office,” bidas Harris Danial. Kan! Aura marah lelaki itu sudah naik ke muka.
Kata-kata Harris Danial langsung tidak berbekas dihati Haikal. Temannya itu kalau mahu marah pakat main serbu saja. Tak fikir orang terasa atau tidak. Nasib baik dia dah lama kenal Harris Danial, kalau tak, dia pun sama dengan pekerja lain. Mengumpat boss hari-hari.
“Aku bukannya tak nak balik office, tapi kau tahulah time-time macam ni, jalan ke office kita tu jemnya nauzubillah. Tak larat aku, nak tekan pedal minyak,” Kalau memberi alasan, Haikallah juara.
 Dahlah tu, alasan pun tak berapa nak logik sangat. Ada ke jalan kat sini dikatakan jem. Kalau di Kuala Lumpur tu bolehlah dia percaya. Ini jalan kat bandar Ipoh je tu. Jem setara mana sangat lah. Harris Danial merengus. 
“Hah lagi satu… control sikit marah kau tu. Dah la kat office wajah kau tu macam cekodok basi kat luar pun sama jugak. Depan In ni.. malu la sikit. Kata nak pikat adik aku ni, tapi bila dah macam ni aku rasa awal-awal lagi In dah reject kau,”
Lagi sekali dia rasa nak beri penampar jepun pada Haikal. Mulut tiada insurans langsung. Kalau iya pun nak kenen-kenankan dia dengan In janganlah didepan dia. Malu weh, saham yang baru naik pun boleh jatuh menjunam kalau macam ni.
“In layan customer dulu ye.. abang berbuallah dengan abang Harris dulu,” In sudah meminta diri apabila dia melihat ada customer masuk ke café Bora-Bora. Harris Danial mengeluh.
“Aik… panjang nampak keluhan kau ni, nape?” Haikal sudah mengambil tempat duduk tidak jauh dari pintu. Harris Danial turut menarik kerusi bersebelahan temannya itu. Dari situ dia nampak jelas pergerakan In yang sedang melayan customer.
Hatinya belum puas selagi tidak melihat gadis itu.
“Kau ni dah parah Riss.. kalau betul kau ada hati kat In cuba berterus terang dengan dia. Jangan sembunyikan rasa hati kau tu. Nanti aku bimbang ia makin parah,” Harris Danial diam.
“Entahlah.. aku sendiri tak tahu perasaan aku ni. Adakah aku cintakan dia atau sekadar menyenangi perwatakan dia saja. Dia budak lagilah Kal, nanti tak pasal-pasal aku dihukum sebat,” dia berjenaka.
Dia masih lagi merenung In yang asyik melayan beberapa customer yang baru muncul di café. Hish budak ni berlebih-lebih pula dia melayan customer. Hangat hatinya bila dia melihat customer lelaki itu cuba menyentuh tangan In.
“Kau  tengok lelaki tu..agak-agaklah weh, yang kau sentuh tu anak dara orang bukan anak patung,” dia sudah melenting. Dia makin marah apabila melihat In cuba menepis tangan lelaki itu berkali-kali.
Dia mahu bangun tetapi cepat saja tangannya ditarik Haikal.
“Aku tahulah kau tu prihatin lebih. Tak pasal-pasal bergaduh pula kat dalam café aku ni. Aku je yang pergi ke sana,” dia bingkas bangun menuju ke meja lelaki itu. Beberapa minit dia bertengkar sebelum lelaki itu mengalah dan berlalu  ke kaunter pembayaran.
Sebelum keluar sempat lagi lelaki itu menunjukkan penumbuknya kepada Haikal. Dia kembali ke tempat Harris Danial.
“Kalau kau betul-betul cintakan dia.. mahukan dia untuk jadi pelengkap hidup kau, aku sokong kau. Aku sanggup jadi orang tengah untuk kau pikat In. Lagi pun aku dah anggap dia tu macam adik aku sendiri.
“Tapi kalau kau sekadar nak main-mainkan adik aku tu. Aku harap kau hentikan saja. Kasihan kat budak tu. Masa depan dia masih panjang lagi,” nasihat Haikal.  Dia juga memerhati In. Sekejap duduk di tempat cashier dan sekejap ke depan mengambil order daripada customer. 
Gadis itu memang cantik. Kulitnya mulus. Setiap kali dia tersenyum, terserlah lesung pipit di pipi kanannya. Rambutnya yang panjang mengurai itu kadangkala diikat, kadangkala dilepaskan bebas.
“Aku buntu..aku tak tahu” perlahan saja suaranya.
“So nasihat aku jangan dekati dia. Kalau kau rasa ini satu amaran, maka amaran ni khas aku tujukan untuk kau. Ingat tu,” Haikal memberi kata putus. Kalau begini gayanya baik Harris Danial tidak payah mendekati In.
Tidak sanggup rasanya untuk melihat gadis sebaik itu terluka dan orang yang melukainya adalah teman akrabnya sendiri.
“Kenapa aku rasa pahit… aku rasa terluka dengan kata-kata kau tu?” Harris Danial menunjukkan  dada bidangnya.
“Aku rasa sakit sangat disini..,” ujarnya. Wajah Haikal dipandang.
“Memang kau rasa sakit sekarang tapi aku pasti kesakitan kau tu akan hilang suatu hari nanti. Percayalah cakap aku ni,” ujar Haikal.
“Aku bukan larang kau bercinta dengan In.. tapi kalau kau setakat mahu main-mainkan adik aku tu, baik tak payah. Aku sayangkan dia, jadi aku tak mahu dia terluka atas sikap kau tu,” Harris Danial menunduk.
Gelas ditangannya dipusing-pusing. Wajahnya berkerut. Matanya dilirik kepada In yang dari tadi tidak berhenti-henti melayan customer Café Bora-Bora.
Seketika dia melepaskan keluhan.
‘Apa yang aku pandang pada gadis itu? Cintakah aku padanya?’ dia masih keliru dengan hatinya.