BAB 19

Sebaik saja Puan Sri Rajmah berlalu pergi, dia melangkah naik ke tingkat atas. Tidak sabar mahu menatap kad nikah yang baru dijumpainya tadi. Walaupun sudah lima tahun berada dalam bonet keretanya, kad berkenaan masih berkeadaan baik.
Lama Harris Danial merenung kad nikah yang dibalut dengan tisu itu. 
“Bismillah…”Dengan sedikit menggigil dia membuka balutan tisu. Kad nikah yang sama saiz dengan Mykad itu diambil dan dipandang lama. Gambarnya dan gambar In tertera pada permukaan kad berkenaan.
Lama dia tilik gambar gadis itu. Cantik. In memang cantik. Berhidung mancung dan matanya yang bundar itu memikat hatinya. Cantiknya… cantiknya… dia tenggelam dalam khayalannya.
 Wajah isterinya nampak begitu muda dan sedikit keanak-anakan. Mungkin disebabkan In anak bongsu maka manjanya agak berlebihan. Sentiasa dimanjakan oleh keluarganya.
 Itu pun secara kebetulan saja dia tahu status In apabila isterinya itu menjawab panggilan pada malam pertama mereka dulu. Kata isterinya, abang sulungnya itu agak king control orangnya.
Masih dia ingat wajah gembira dan bahagia dipamerkan isterinya setiap kali In bercerita mengenai abang sulungnya itu. Mata itu bercahaya. Malah dia kerap cemburu apabila In terlalu melebihka si abang daripada dirinya.
Bersikap tegas dengan adik-adik tetapi amat penyayang. Abangnya terlalu melindungi dirinya dan kakaknya.  Itu lima tahun lalu dan mungkin sekarang, In sudah bertukar menjadi seorang gadis yang matang seiring dengan usianya yang sudah meningkat.
Sepanjang sebulan ‘percintaan’ mereka, dia tidak pernah melihat wajah abang isterinya itu. Nama pun dia tidak pernah tahu. Biarpun In pernah mahu memperkenalkan abangnya tetapi dia menolaknya. Ya Allah betapa teruknya dia.
Kad nikah itu ditilik lagi. Kalau lima tahun lalu dia langsung tidak memandang kad itu dan dicampakkan ke dalam bonet keretanya sebaik saja dia mengambil kad nikahnya di pejabat Agama di Ipoh. Tetapi kali ini lama dia merenungnya. 
Merenung dan memandang  dengan pelbagai rasa.  Perasaan bahagia menyelinap dalam seluruh urat nadinya. Pelik dia. Adakah dia sudah jatuh cinta pada isterinya itu dengan hanya melihat gambar pada sekeping kad nikah? Dia mengeluh.
‘Ya Allah sakitnya dada ini. Ya Allah, ya Rabbi kau lembutkan hati isteriku untuk memaafkan perbuatanku selama ini. Kau lembutkan hati dia Ya Allah, supaya dapat menerima kembali aku, suaminya yang pernah tersasar memilih jalan hidupnya.
Dia bangun menuju ke bilik air untuk membersihkan diri.  Dia mahu menyerahkan dirinya kepada Allah. Dia mahu meminta ampun atas kesilapan yang dilakukan dulu.
“Allahuakbar…” dia memulakan solatnya. Kali ini dia terasa solatnya begitu kusyuk. Dia terasa dekat dengan Allah SWT.
“Assalamualaikum…” akhirnya dia memberi salam. Menoleh ke kiri dan kemudiannya ke kanan. Tangan kanannya meraup ke mukanya.
Dia mula menadah tangan memohon doa.
‘Satukan kami semula ya Allah dalam rahmat-Mu. Aku bersyukur ya Allah kerana Kau membuka pintu hatiku, melembutkan hatiku. Aku memohon kepada-Mu Ya Allah kau lembutkan hati keluargaku, hati keluarganya,’ dia menadah tangan berdoa kepada Yang Maha Esa.
Kini, dia sudah teresak-esak. Menangis seperti budak-budak. Hatinya bagaikan disiat-siat dengan dosa. Ya Allah aku berdosa. Aku terlalu mengejar keseronokan dunia sehingga aku tidak sedar aku sebenarnya sudah menganiaya seorang gadis yang tidak bersalah.
Harris Danial bangun. Sejadah yang digunakan tadi disangkut ke penyidai. Dia kembali berlabuh di katilnya. Diambil semula kad nikahnya yang diletakkan di atas meja bersebelaha katilnya itu.
Dia kembali menilik kad berkenaan. Nama yang tertera pada kad berkenaan dipandang dengan penuh perasaan. Namanya dan nama In.
‘Nama suami : Harris Danial bin Imran
‘No KP  : 84909-05-xx
Nama isteri :  Nur Indah binti Mohd Radzi
‘No KP : 910101-08-xx
‘Tarikh Nikah : 10/02/ 2009
‘Pejabat Pengeluar : Ipoh
 Dia mengeluh. Nur Indah Mohd Radzi… Nama itulah yang dia akad pada majlis pernikahan mereka lima tahun lalu. Kenapa dia tak ingatlangsung. Selama ini, dia hanya mengenali Nur Indah dengan nama In.
 Semua pekerja di cafĂ© itu memanggil gadis  itu In. Rupa-rupanya In adalah singkatan daripada nama Nur Indah. Nama isterinya itu begitu Indah, seindah wajah dan perwatakan isterinya.
‘Cantiknya isteri abang.. In cantik sangat  memakai tudung begini…’ walaupun hanya mengenakan tudung bawal, langsung tidak mencacatkan penampilan Nur Indah.
Gambar itu diusap lagi. Lebih kepada sebak sebenarnya. Selama sebulan dia mengenali gadis bernama Indah, isterinya itu tidak bertudung dan mempunyai perwatakan happy go lucky apatah lagi usia isterinya baru 18 tahun. Baru lepas SPM. Masih muda remaja.
Dia kini larut dalam perasaannya. Dia merenung lagi gambar itu. Senyuman Indah seolah-olah mengejek dirinya. Dia mengeluh lagi. Sejak beberapa jam lalu dia banyak mengeluh. Sesekali sebak bertandang. Dia kucup kad nikah itu. Lama.
Pantas saja kad itu dimasukkan ke dalam dompetnya. Diletakkan bersama-sama kad penting dalam hidupnya. In.. In memang penting pada abang.
Tekadnya, dia mahu mencari Nur Indah.. mencari kembali isterinya dan dibawa balik ke rumah keluarganya sebagai menantu sulung mama dan papanya. Isteri kepada Harris Danial Tan Sri Imran. 
Tidak sesekali dia akan menceraikan Nur Indah. Itulah isterinya di dunia dan diakhirat. Dua kali dia menggoncang tangan tok kadi tetapi dengan orang yang sama. Hanya Nur Indah yang disebut dalam akad dan kabulnya dulu.
Allah sudah menunjukkan jalan kepadanya tetapi dia langsung tidak menyedarinya dan selepas lima tahun baru dia sedar Nur Indahlah satu-satu isterinya dan tiada orang lain yang berhak berada di hatinya.
“Abang sanggup sujud di kaki Indah kalau abang bertemu dengan Indah nanti. Abang mahu kucup dahi Indah… abang mahu bisikkan di telinga Indah, abang cintakan Indah..teramat cintakan Indah,” bisiknya.
Kad nikah itu dimasukkan semula ke dalam dompetnya. Akan dibawanya ke mana-mana sebagai bukti dia sudah menjadi suami kepada Nur Indah Mohd Radzi dan dia akan menunjukkan kad itu apabila berjaya menemui Nur Indah suatu hari nanti.
Deringan telefon menghentikan lamunannya. Tertera nama Haikal di skrin handphonenya.
“Yup bro.. apa hal?” soalnya.
“Kau okey ke tak ni?” Haikal bertanya.
“Aku okey. Don’t worry tentang aku. Sorry tadi aku tinggalkan kau seorang diri kat restoran. Aku baru teringat sesuatu tadi,” katanya.
“Aku faham dan aku tahu apa yang kau teringatkan tu. Aku bukan bodoh la beb… aku nampak wajah kau yang terkejut apabila aku cakap pasal kad nikah tadi. Betul tak apa yang aku cakapkan ni?” dia bertanya.
“Macamana kau boleh agak?” Harris Danial agak kehairanan. Pandai pula si Haikal ni meneka.
“Kau patut tengok muka kau tadi. Terkejut kau tu memang teruk sangat. Dari situlah aku dapat agak. So? Kau jumpa tak apa yang kau cari tu?”
“Mmm.. jumpa. Merata tempat aku cari benda tu. Last-last kau tahu kat mana aku jumpa?” dia sudah tergelak-gelak. Gelihati dia mengingatkan pencariannya beberapa jam lalu.
“Kat mana?” sayup-sayup kedengaran suara Haikal.
“Kat dalam bonet kereta. Kat tempat simpan tayar spare,”
“Ya Allah teruknya kau ni. Sepanjang lima tahun ni kau langsung tak teringat benda tu?”
“Tak.. memori aku bagaikan dipadam terus dari ingatan aku. Aku langsung tak ingat aku yang aku ni dah kahwin. Bila mama aku beri amaran jangan bawa anak dara orang kahwin lari waktu itu semua kenangan aku dengan In masuk dalam fikiran aku. Macam wayang gambar,”
Kedengaran gelak tawa Haikal.
“Okeylah… aku chow dulu. Nak mandi dan solat ni. Badan aku belengas sangat ni. Aku baru sampai rumah,” Haikal memutuskan panggilannya. Belum sempat Harris Danial mahu mengucapkan terima kasih kepada temannya itu.
“Terima kasih bro..terima kasih,” handphonenya diletak semula