BAB 17

“Riss nak ke mana tu? Mama nak cakap sikit” Puan Seri Rajmah bersuara apabila dia melihat anak bujangnya sudah bersiap-siap mahu keluar rumah. Tidak pernah mahu duduk rumah hujung minggu ni.
Ada saja planning anak terunanya itu. Harris yang berpakaian sukan memandang kearah mamaya. Pelik. Selama ini, jarang mamanya  mengambil tahu ke mana dia mahu pergi, dengan siapa dia berkawan.
“Buat-buatlah duduk rumah Riss. Mama nak jumpa dan bercakap dengan kamu pun susah. Hari-hari kamu keluar kamu pergi mana?
Tak puas-puas lagi ke merambu tanpa arah tujuan,” aikk mamanya sudah main kasar nampak. Selama ini Puan Seri Rajmah tak pernah menyuarakan rasa tidak puas hatinya pada anak bujangnya itu. Tan Sri Imran yang baru melangkah ke ruang tamu menggeleng kepala. Isterinya kalau dah berjumpa anak bujangnya ada saja yang mahu ditengkarkan.
“Papa tolong nasihatkan anak bujang papa  ni. Minta dia duduk rumah hujung-hujung minggu. Temankan mama kat rumah ni,” leter Puan Sri Rajmah.
Suaminya  sudah tergelak. Ooo patutlah dia melihat wajah anak bujangnya tegang saja, rupanya sudah dapat perintah berkurung daripada mamanya.
“Pa.. apa mama ni. Riss ni anak bujang papa… bukan anak dara yang perlu duduk rumah. Masak, membasuh atau mengemas rumah,” Harris Danial sudah bersuara.
Tidak berpuas hati dengan kata-kata ibunya sebentar tadi. Ada ke dia yang lelaki ni mama suruh duduk rumah. Dah terbalik kot, sepatutnya mama suruh adiknya Munirah atau Balkis. Sah-sahlah mereka ni anak dara.
“Ooo kalau kamu anak bujang tak boleh duduk rumah. Gitu? Mama tak  suruh kamu buat kerja rumah macam adik-adik kamu tu, tapi mama mahu kamu kalau boleh tu lapang-lapangkan masa untuk mama di rumah ni. Teman mama kat rumah,” marah Puan Seri Rajmah.
“Papa kamu tu bukanlah lekat sangat kat rumah. Ada saja meeting sana meeting sini. Takde meeting dicari batang golf pula.  Kalau ada adik-adik kamu tu, tak ada la mama boring macam ni, sampai kena merayu kat kamu suruh duduk rumah,” Harris Danial diam.
Dia tahu, mamanya boring tinggal keseorangan. Hanya ada pembantu rumah, Mak Enon saja. Kalau  pembantu rumahnya tak busy dengan kerja-kerjanya, adalah mama kawan untuk bersembang kalau Mak Enonbusy terkulat-kulat la mama seorang diri.
“Riss dah bersiap ni. Haikal dengan Zakwan tunggu Riss kat kedai tu. Kami janji nak dinner sama-sama malam ni,” dia lambung-lambung kunci keretanya.
“Ikut kamu la.. mama ni tunggul kat rumah ni. Bila mama suruh kamu kahwin kamu tak nak. Kalau tak ada juga teman mama di rumah ni,” Harris Danial sudah panas punggung. Ni yang dia tidak suka ni. Bila mama dan masuk bab nikah kahwin. Macam tiada isu lain yang lebih penting.
“Kalau Riss kata Riss sudah kahwin macamana?” tiba-tiba keluar idea mengarut dibenaknya. Tidak lebih sekadar mahu menduga mama dan papanya.
 Bulat mata papanya mendengar kata-katanya tetapi tidak sebulat mata mamanya yang hampir terjatuh dari kerusi kerana terkejut dengan kata-kata selambanya. Hampir saja mamanya diserang penyakit jantung.
Puan Sri Rajmah menekan dadanya berkali-kali. Jantungnya juga terasa berdegup kencang. Nasib baik tadi dia sempat berpegang pada kerusi, kalau tidak mahu dia jatuh tersungkur.  Weh anak terunanya buat lawak tak ingat dunia.
“Kamu jangan menggatal buat anak dara orang macam tu. Nak kena cincang dengan keluarga perempuan tu ke?” senang-senang nak ambil anak dara orang tanpa ada nikah, tanpa ada majlis,” marah Datin Seri Rajmah.
Takde majlis? Tanpa pengetahuan keluarga perempuan? Gulp dia telan air liur.
Zappp…. Bayangan lima tahun lalu terlintas difikirannya, macam tayangan movie di pawagam. Satu persatu ditayangkan didepan matanya. Tiba-tiba dia terkedu.
Tanpa membalas kata-kata ibunya dia meniti anak tangga satu persatu  menuju ke tingkat atas. Harris Danial sudah tiada mood untuk keluar. Dia terdengar ibunya berleter tetapi dia malas mahu membalasnya.
Dia melabuhkan punggungnya ke katil. Menggali semula kenangan yang ditinggalkan lima tahun lalu. Ya dia masih ingat cerita itu. Cerita tentang eksperimen gila yang dibuat dengan gadis yang bernama Indah tetapi dia lebih gemar memanggilnya In.
Dia hanya mengenali gadis berusia 18 tahun tidak lebih tidak kurang hanya sebulan saja. Dia mengahwini gadis itu tetapi sampai sekarang dia masih keliru tentangnya. Adakah kerana cinta atau nafsu semata-mata.
Dia  yakin gadis itu mencintainya. Selama sebulan dia dapat melihat gadis bernama In itu sentiasa melirik manja kearahnya setiap kali dia berkunjung ke café tempat gadis itu bekerja. Timbul idea nakal untuk dia memiliki gadis itu.
Satu eksperimen dilakukan tetapi dengan cara halal. Waktu itu dia terlupa kewujudan keluarganya dan apa yang bakal berlaku sekiranya seluruh ahli keluarganya mengetahui tindakannya itu. Begitu juga dengan In. Masing-masing membelakangi keluarga.
Dia mula menggarap perjanjian tidak rasminya yang antara lain dia atau In tidak perlu bertanggungjawab terhadap rumahtangga yang dibina ini. Mereka hanya suami isteri untuk tempoh semalam dan selepas itu dia atau In tidak mempunyai hak untuk menuntut apa-apa dan In boleh menuntut fasakh di mahkamah syariah jika dia merasakan tidak mahu lagi bergelar isteri.
Harris Danial mengeluh. Dia meraup mukanya berkali-kali. Kenapalah dia sanggup bersikap bodoh seperti itu. Usianya bukan 18 tahun seperti In tetapi ketika itu usianya sudah matang dan mampu berfikir dengan baik.
Nampaknya usia 25 tahun masih belum mampu mematangkan dirinya.  Harris Danial masih ingat bagaimana gadis itu menangis selepas mereka diijabkabulkan. Timbul rasa menyesalnya kerana terlalu mendesak.
Namun naluri lelakinya bagaikan tidak membenarkan dia untuk terus menyesali perbuatannya itu. Pantas saja tubuh In direbahkan dikatil bersaiz Queen dirumah Haikal.            Bermulah saat indah dia bersama In dan keesokan harinya dia meninggalkan In dengan hanya sekeping nota. Jika In mahu berpisah, dia boleh menuntut fasakh di Mahkamah Syariah untuk dia melafazkan cerai memang tidak sekali-kali.
Selama ini dia memang yakin gadis bernama In itu bukan lagi isterinya tetapi hari ini dia mula berfikir. Kalau dia tidak melafazkan talak bermakna In masih lagi isterinya. Dia juga tidak pernah menerima apa-apa surat perintah dari Pejabat Agama yang memintanya datang melafazkan cerai. Ini bermakna gadis itu masih lagi isterinya.
Isteri? Dia mula mangaitkan mimpi yang dialaminya sejak lima tahun lalu itu. Mungkin inilah petunjuk yang dia cari-cari selama ini. Maksud mimpinya itu. Harris Danial menelan air liur. Ya Allah, apa yang telah aku lakukan ini. Pantas saja dia mengambil telefon dan mendail nombor Haikal.
“Bro aku nak jumpa kau urgent,” tanpa salam tanpa mukadimah Harris Haikal melancarkan peluru berpandunya.
“Waalaikumusalam… aku sihat sejahtera.” Haikal membalas. 
“Yalah…yalah.. assalamualaikum,” kedengaran pula suara Harris Danial. Cuak sebenarnya apabila dibalas seperti itu.
“Kan bagus kau beri salam.. ni tak, kau serang aku terus dengan peluru berpandu kau tu. Hah, ada apa bro? Kan malam ni kita ada dinner bersama-sama. Takkan kau dah lupa?” balasnya.
“Aku tahulah… tapi kalau boleh aku taknak ada Zaquan. Ni secret antara kau dan aku saja,” balasnya.
“Ala kau ni aku tengah busy ni susun strategi nak  pikat awek ni,” balas Haikal. Kedengaran gelak tawa dihujung talian.
“Aku tak kira. Asyik susun srategi tapi aweknya tak juga melekat. Tu hah, yang ada sorang pun belum tentu lagi nak cuba pikat yang lain. Pikat dulu yang dah ada tu, biar kira jadi,” kedengaran Haikal mendengus.
“Weh macam menghina aku je ni tapi sekurang-kurangnya ada juga seorang yang boleh aku pikat yang kau tu, lagi hampeh seorang pun belum ada. Entah siapa yang kau tunggu entah,”
“Dah..dah.. malas aku nak dengar kau berleter. Kau tunggu aku kat tempat biasa. Aku datang setengah jam lagi. Aku ada misi antara hidup dan mati ini,” balas Harris Danial. Tanpa menunggu jawapan Haikal dia menekan butang merah. Misi aku lebih penting Kal, antara hidup dengan mati tapi misi kau hanya nak tackle awek saja. Tak penting mana pun, desisnya.
Dari jauh dia melihat Haikal menunggunya. Jelas diwajah temannya itu tergambar seribu kekeliruan. Dia mengambil tempat berhadapan dengan Haikal. Dilambai kearah writer untuk membuat pesanan.
“Kenapa kau nak rahsiakan pada Zakwan?” soal Haikal. Harris Danial geleng.
“Ini rahsia antara kau dan aku saja. Rasanya Zakwan tak perlu tahu,” balas Harris Danial. Makin berkerut raut wajahnya. Misi dia dengan Harris Danial? Biar betul temannya itu. Wajah Harris Danial dipandangnya.
“Apa hal bro. Aku dah kecut perut ni,” dia bersuara. Pelayan wanita datang membawa minuman yang diorder sebentar tadi.
“Aku.. aku..” dia sudah tergagap-gagap.
“Sejak bila kau jadi gagap nih. Setahu aku Harris Danial Tan Sri Imran tak ada penyakit gagap. Tak faham aku,” potong Haikal.
“Aku belum cerita memanglah kau tak faham. Bengong ke apa kau ni. Yang kau potong cakap aku tu kenapa,” terkekek-kekek Haikal gelak bila dimarahi. Wajah masam Harris Danial dipandang.
“Okey kau cerita kat aku beb.. aku dengar sekarang,” Dia bersedia menadah telinganya mahu mendengar masalah teman karibnya itu. Malas sebenarnya nak bertekak dengan Harris Danial. Perangai dia ni pun sebiji juga dengan Zakwan bila dah marah. Cuma agak baik sikit daripada Zakwan.
“Kau ingat tak lima tahun lalu?” soal temannya itu. Haikal geleng.
“Apa yang lima tahun lalu? Kau ingat novel lima tahun lima bulan ke?” Haikal buat lawak antarabangsa. Harris Danial meluku kepala temannya itu. Dia tengah runsing si Haikal boleh pulak buat lawak yang tidak berapa antarabangsa. Bila dia memberi jelingan maut, baru Haikal mula serius.
“Okey.. sambung balik citer kau tu,” Haikal bersuara. Selepas ketawanya reda. Lama dia menunggu tetapi Harris Danial seolah-olah hanyut dalam dunianya.
“Cepatlah wei.. aku dah serius ni,” dia berkata bila melihat belum ada tanda-tanda member kamcingnya itu mahu membuka cerita.
“Aku tak tahu nak bermula dari mana,”
“Pulak dah..mmm.. mulalah citer kau tu dengan… pada  suatu hari…” dia sudah tergelak-gelak sendiri.
“Okey..okey.. tak lucu pun lawak aku tu,” Haikal mengalah bila dia melihat Harris Danial bersedia untuk melepaskan tumbukan padu ke bahunya.
“Kau ingat tak pasal kahwin.. akad nikah.. In.. aku…” dia meraup muka. Rasa sukar untuk berterus terang dengan Haikal. Wajah blur Haikal dipandang. Sah! Temannya itu memang blur atau buat-buat tak ingat mengenai akad nikahnya lima tahun lalu.
“Kau ingat tak gadis bernama In.. err… maksud aku Indah. Kau kan jadi saksi aku time tu” soalnya. Wajah Haikal berkerut. Indah? Lama dia berfikir.
“Maksud aku In..” balas Harris Danial. Barulah imbasan gadis bernama In terimbau di kotak fikiran Haikal. Indah! Gadis yang bekerja sambilan dicafe milik keluarganya, lima tahun lalu. Gadis polos yang masih remaja itu masih diingatinya. Ada rasa bersalah yang menghantui dirinya hingga kini.
“Maksud kau pernikahan kau dengan In dulu? Bukan ke kau dah ceraikan In?” soalnya hairan bila temannya itu bercerita mengenai bekas isterinya.Harris Danial geleng.
“Aku tak pernah ceraikan dia. Dia juga tak pernah bawa perkara itu ke mahkamah syariah. Aku tak pernah terima surat meminta aku ke pejabat agama. Dia masih isteri aku Kal.. dia masih isteri aku,”
Muka Haikal sudah berubah 100 peratus bila mendengar kata-kata temannya itu. Mati-mati dia sangka Harris Danial sudah melepaskan gadis itu sebaik saja tiba di Kuala Lumpur seperti perjanjian mereka dulu.
“Kau gila ke Riss.. selama ini kau gantung In tak bertali. Kau ni kenapa? Dah tak boleh fikir ke. Kau janji dengan aku sebelum kau balik Kuala Lumpur kau nak lafazkan talak. Kau dah menganiaya remaja yang tak berdoa Riss.. kau tak kasihan kat dia?” soal Haikal bertalu-talu. Dia turut merasai kepedihan kerana Harris Danial mengenali In melalui dirinya.
“Aku…aku…”
“Apa yang aku aku.. Kau ni dah tak boleh berfikir ke? Otak kau dah ke mana Riss? Lima tahun tu Riss.. lima tahun itu bukan lima hari, atau lima minggu atau lima bulan,” tengking Haikal. Harris Danial diam. Dia akui kesilapan yang dilakukannya itu. Mengambil ringan perkara itu.
“Apa perlu aku buat sekarang?” soal Harris Danial. Dia memang buntu dan tidak tahu apa yang perlu dilakukan sekarang.
“Baru sekarang kau nak tanya aku. Kenapa tak tunggu lima tahun lagi?” sindir Haikal. Geramnya pada Harris Danial masih belum berkurang.
“I’m sorry.. aku tahu aku salah. Tapi benda dah lepas, aku nak buat macamana…” perlahan saja suara Harris Danial.
“Benda dah lepas..benda dah lepas. Senang je kau cakap. Cuba kau letak diri kau kat tempat In. Baru kau tahu perasaan dia macamana digantung tak bertali. Aku tak tahulah kau ni macamana… nak kata kau tak berapa cerdik aku lihat kau cerdik je.
 Belajar sampai ke oversea sana tu. Tapi dalam cerdik kau tu ada juga bodohnya. Hish.. geram betul aku dengan kau ni. Kalau ikut-ikutkan aku lebam biji mata kau hari ni,” marah Haikal. Harris Danial mengusap wajahnya berkali-kali. Dia tahu Haikal betul-betul marahkan dia.
“Aku tolong atur kau bernikah dulu pun sampai sekarang aku masih rasa bersalah pada In.. pada keluarga dia. Sekarang ni kau tambah lagi rasa bersalah aku dengan cerita kau ni.
“Kalau aku tak ikut kata-kata kau dulu, In tidak bergelar isteri dan digantung tak bertali seperti ini,” Dia melihat kecil besar saja Harris Danial hari ini. Hish.. geram. Marah berselirat dalam hatinya hari ini.
“Kau kena cari In. Jumpa keluarganya dan selesaikan masalah ini. Selepas itu, kau nak ceraikan dia atau teruskan perkahwinan ini. Pilihan ada ditangan kau,” balas Haikal. Dia meneguk minuman didepannya. Suasana bingar direstoran itu tidak diendahkan mereka berdua.
“Mana aku nak cari dia?” soalnya agak bodoh.
“Cari kat kampung dia la. Bengong ke apa kau ni.  Dalam surat nikah mesti ada disertaikan alamat kan.. kau pergilah cari kat alamat rumah dia tu. Tu pun nak aku ajar. Masa nak kahwin dulu, tak pulak suruh aku ajar.
“Pandai je kau buat semua tu. Bila dah jadi macam ni banyak pula soal kau,” selamba saja Haikal berkata. Dia melemparkan senyuman tetapi entah mengapa Harris Danial merasakan senyuman temannya itu bagaikan mengejek dirinya.
“Macamana aku nak berterus terang dengan keluarga aku. Tadi pun aku bergurau dengan mama cakap aku dah kahwin mama aku siap jatuh kerusi. Mata pun terbeliak macam tengok hantu. Kalau dia tahu benda ni betul aku tak dapat bayangkan penerimaan mereka,” keluh Harris Danial. Diraup mukanya berkali-kali.
“Padan muka kau. Baru kau tahu langit tu tinggi rendah. Kau ingat nikah kahwin ni suka-suka saja ke,” tanpa ada rasa belas kasihan dia lancarkan peluru berpandu kepada Harris Danial.
“Kau rasa mimpi yang aku alami sejak beberapa tahun lalu ada kaitan ke dengan In?” tiba-tiba saja dia teringat mimpi yang sering menganggu tidurnya.
“Kalau betul kenapalah dalam mimpi kau tu, perempuan tu tak datang cekik kau,” bersahaja Haikal mengenakan temannya.
“Kau ni nak bergurau pun agak-agaklah. Terasa aku tau,” dia pura-pura buat muka sedih.
“Tahu terasa. Aku ni lagi terasa kau tak tahu. Lima tahun aku tanggung beban rasa bersalah sebab bersetongkol menikahkan kau orang berdua. Sekarang ni kau tambah lagi rasa bersalah aku tu. Hampeh betul kau,”
“Mungkin budak kecil tu anak aku?” soalnya lagi. Entah mengapa hatinya kuat mengatakan budak lelaki yang kerap hadir dalam mimpinya yang wajah mirip wajahnya itu adalah darah dagingnya.
“Mungkin kami ada anak bersama. Mungkin waktu kami bersama dulu In tengah subur,” diraup mukanya berkali-kali. Jika andaiannya itu benar, ternyata dia sudah melakukan kezaliman kepada gadis itu. Meninggalkan In sebegitu saja.
“Aku rasa In pun tak nak anak dengan kau,” bersahaja Haikal berkata. Harris Danial tidak mempedulikan kata-kata temannya itu. Biarkah Haikal mahu mengatakan apa saja kerana dia tahu dia yang bersalah.
“Kau rasa dia akan maafkan aku tak?” Haikal geleng. Dia sendiri tidak tahu jawapannya. Dia tidak merasai apa yang dirasai gadis itu.
“Entahlah.. kau perbanyakkan  doa mulai sekarang. Lepas solat tu minta ampun dengan Allah. Minta Allah bukakan pintu hati In untuk maafkan kau. Tapi aku berdoa adik aku tu tak kan maafkan kau,” sinis saja suaranya. 
Harris Danial tidak terasa dengan kata-kata Haikal. Jauh sekali nak marah dengan kata-kata Haikal kerana sebelum akad nikah kali pertama pun  temannya itu sudah berkali-kali meminta dia membatalkan eksperimen mengarut itu.
 Malah selepas akad nikah kali kedua Haikalmasih lagi merayu dia tidak mempersia-siakan Nur Indah. Meminta dia melepaskan Nur Indah sekiranya dia tidak mampu menerima gadis itu sebagai isteri. Tetapi dia terlalu menjunjung egonya.
“Aku doakan In tabah jalani kehidupan sehariannya. Sekarang ni umur dia dah 23 tahun. Aku tak boleh bayangkan wajahnya kini tetapi aku tahu In seorang yang jelita, pasti dia digilai ramai lelaki,”bulat mata Harris Danial mendengarnya. Menusuk jiwa beb. Dadanya tiba-tiba jadi sesak.
“Wei isteri aku tu. Selagi aku belum ceraikan dia, mana boleh dia berkahwin lain. Agak-agak la beb, dia tak tahu dosa pahala ke?” panas juga telinganya mendengar kata-kata Haikal.
Haikal  sudah tergelak. Wah-wah.. temannya itu sudah pandai main dosa dan pahala. Time kau buat tak adanya kau ingatkan dosa dan pahala. Timbul ideanya untuk terus menyakat. Mahu melihat reaksi Harris Danial.
“Dia nak bercinta, nak berkasih tak perlu mendapat permission kau. Lagi pun kalau dia dah ada kekasih, mahu berkahwin apa yang kau  susahnya..dia boleh pergi saja pejabat Agama minta fasakh. Dia boleh cakap laki dia tinggalkan dia lebih tiga bulan tanpa nafkah.
“Dalam kes kau ni bukan tiga bulan kau tinggalkan dia tetapi lima tahun. Jadi, aku harap dalam masa terdekat ni, In tergerak hati nak ke pejabat Agama minta fasakh,” makin kelat wajah Harris Danial.
Suka benar dia melihat muka Harris Danial sudah kelat-kelat pahit itu. Padan muka. Haikal sudah gelak jahat dalam hatinya.
“Wei.. kau ni nak menyakitkan hati aku ke? Aku tahulah aku salah. Ambil mudah semua perkara itu. Aku dah insaf sekarang ni. Insaf. Kau tahu tak sekarang ni aku menanggung rasa bersalah bukan sedikit,”
“Insaf kau tak boleh mengembalikan zaman remaja si In tu. Sepanjang lima tahun ni kau ada fikir pasal dia ke? Susah senang dia, derita dia. Kau tu suami dia. Eh silap, suami dalam kertas. Entah-entah surat nikah pun kau buang entah ke mana,”
Harris Danial termenung mendengar kata-kata Haikal. Kejap..kejap.. Surat nikah? Terbayang dia kad yang diambilnya di pejabat agama Ipoh lima tahun lalu. Mana dia letak ye. Pantas saja dia bangun bersedia meninggalkan restoran berkenaan.
Misi mencari kad nikah perlu disegerakan.
“Kau nak ke mana tu? Makanan aku belum habis lagi ni?” laung Haikal apabila dia melihat Harris Danial sudah bergerak laju meninggalkan meja mereka.
“Aku nak balik. Kau makan je. Aku belanja kau hari ni,” laungnya sedikit kuat melawan bunyi bising suara pengunjung restoran berkenaan.
Dia menghampiri kaunter bayaran. Selepas mengambil duit balance, laju saja dia meninggalkan restoran itu. Meninggalkan teman karibnya yang terkulat-kulat itu. Haikal melepaskan keluhannya. Teruk betul Harris Danial sekarang ni.