BAB 14

“Riss masa aku ke kedai dobi tadi kan..” kata-kata Zakwan terhenti apabila dia merasa ada singulan pada lengannya. Dia gosok perutnya yang terasa sakit kerana disinggul oleh Haikal sebentar tadi.
“Wei nasi penuh dalam mulut pun ada hati nak bercakap. Kunyahlah nasi tu dulu. Kau ni macam budak-budak,” marah Haikal.
Harris Danial yang asyik menyuap nasi langsung tidak menyampuk. Malas dia nak melayan kerenah dua makhluk didepannya itu.
Bukan hari ini saja mereka asyik bertelagah dan saling bercakaran tetapi sejak dari zaman sekolah lagi. Tapi yang hairannya kalau salah seorang tiada pandai pula mereka saling cari mencari.
“Aku nak cerita kat Harris bukan dekat kau. Yang kau sibuk-sibuk marahkan aku ni apahal lak,” Zakwan masih bengang dan tidak berpuas hati kerana sebentar tadi Haikal memotong percakapannya.
Dia menghabiskan suapan terakhirnya. Berselera dia menikmati hidangan  hari ini. Makanan direstoran itu biasa-biasa saja, bukan enak mana pun tetapi disebabkan hatinya sedang berbahagia  seleranya turut bertambah.
Dia  yang sudah siap makan bangun untuk mencuci tangannya. Diambil kotak tisu dan dibawa ke mejanya.
“Hah sekarang kau boleh cerita pada kami apa yang kau nampak kat kedai dobi tu. Kau berkenan kat siapa pula kali ni?” Zakwan sudah tergelak-gelak mendengar kata-kata temannya itu.
“Mana kau tahu aku ada jumpa awek cun tadi?” soalnya. Dia sudah tersengih-sengih macam kerang busuk.
“Kau ni kan.. kalau tiang lampu diberi pakai skirt pun kau akan kata tiang lampu tu cun,” balas Harris Danial.
Serentak itu Haikal ketawa terbahak-bahak. Bravo la Harris. Kalau bab mengenakan Zakwan, temannya itu memang brilion. Kutuk Haikal. Dia juga sudah menghabiskan makanannya.
“Kau ni kalau nak beri perumpamaan pun agak-agaklah bro. Takkan tiang lampu pakai skirt kot. Menyengat ni beb.. menyengat,” Zakwan mendengus. Sakit hatinya bila diri dipersendakan teman-temannya.
Harris Danial dan Haikal saling pandang memandang. Hish biar betul temannya tu, takkan bergurau senda sikit pun dah tersentap. Selama ni okey je mamat ni terima kutukan daripada mereka berdua.
“Hish kau ni.. kita orang bergurau je la. Tu pun nak sentap ke. Tak rock betul la kau ni. Kata macho,” balas Haikal pula. Bukan memberi nasihat tetapi menambahkan lagi sakit hati temannya itu.Makin kuat dengusan Zakwan.
Sorry.. sorry.. aku tak sangka kau sensitif pulak hari ni. Mmm.. berbalik kita pada cerita kau tadi tu. Apa citer sebenarnya bro? Kau ada jumpa siapa tadi?” Harris Danial mengambil jalan damai.
Dia tahu Zakwan bila dah marah, boleh tahan juga perangai dia ni. Silap-silap dua tiga hari juga dia akan menyepi. Perangai dia ni macam budak-budak pun ada.Macam perempuan pun ada juga.
Jadi, Harris Danial ambil jalan keluar yang selamat. Tapi marah si Zakwan ni tak lama. Bila dah reda nanti, pandai-pandai pula dia mencari dirinya dan Haikal.
“Cepatlah wei.. aku pun teruja sama ni nak tahu perempuan yang kau jumpa tu. Setakat mana lawanya dia tu?” sekarang ni Haikal pula ambil alih sesi memujuk Zakwan.
“Mmm.. malas la nak cerita. Kau pun bukan nak dengar pun,” Aik merajuk pula si mamat ni. Getus Haikal. Masak betul nak pujuk mamat ni.
“Cuba kau cerita kat kami ni,” Harris Danial pula menyampuk. Kali ini hati Zakwan sudah mulai cair. Dia sudah boleh tergelak-gelak. Melihat pada senyuman yang terukir dibibir temannya itu, Harris Danial tahu hati Zakwan sudah terusik.
“Gadis tu memang cantik Riss. Aku bila pandang tadi huh terus jantung aku berdegup kencang. Jantung aku terus jatuh beb… Gadis tu bukan saja cantik, jelita, menawan tetapi dia juga lemah lembut. Sopan je dia ni. Bila dia senyum, aku rasa atas dunia ni hanya aku dan dia saja ada,” beritahu zakwan.
“Aku nak berubah. Ini azam baru aku,” ujar Zakwan tiba-tiba. Haikal sudah gelak-gelak. Bukan boleh percaya pun temannya itu, hari-hari mahu berubah tapi sapai sekarang tiada perubahan positif pun makin teruk lagi adalah.
“Bukan aku dengar azan kau tu bertahun lalu? Dah tak hairan aku dengarnya. Tahun lepas pun azam kau nak berubah, dua tahun lepas pun sama. Tapi kau tak pernah berubah. Azam tinggal azam. Kau masih orang sama. Kejar perempuan tu, kejar perempuan ni,” Haikal bersyarah.
Sesekali ustaz Haikal ni bersyarah, keluar hadis keluar firman sengat tu terasa hingga ke tulang hitam, beb.
“Kali ni aku tak main-main. Sumpah. Aku betul-betul jatuh cinta dengan gadis tu. Jatuh cinta pandang pertama. Aku tahu selama ni aku jahat, aku kasanova, suka main perempuan tapi kali ni aku betul-betul sukakan dia. Kalau boleh aku nak bersama dia sampai mati,”
Haikal dan Harris Danial melopong mendengar kata-kata Zakwan. Hish biar betul. Dah main sumpah-sumpah pula.
“Kau jangan.. nanti makan disumpah, padan muka,” balas Haikal. Entah mengapa dia merasa tidak sedap hati apabila mendengar Zakwan terlalu bersungguh-sungguh dengan gadis yang belum dikenalinya itu.
Kata-kata temannya itu tidak berbekas langsung. Bibirnya tidak henti-henti tersenyum. Haikal sudah ternganga mendengarnya.
Hish biar betul dia ni. Haikal pula rasa bimbang. Zakwan ni bukan boleh dibuat main. Perempuan bagi dia hanya sekadar tempat untuk memuaskan nafsu. Bila dah jemu, dia akan campak ke tepi.
“Kau biar betul Wan.. jangan aniaya perempuan tu. Aku kenal kau Wan.. bagi kau perempuan ni macam sampah. Bila kau dah pakai, kau dah boring, kau akan campak merata-rata. Aku taknak perempuan tu jadi mangsa kau yang seterusnya,” nasihat Haikal.
Harris Danial tidak menyampuk. Baginya Zakwan sudah besar, tidak perlulah orang lain masuk campur dalam hidup temannya itu.
“Kau macam tak support aku nak berubah,” marah Zakwan. Geram dia dengan sikap Haikal. Sejak tadi asyik membangkang saja kata-katanya.
“Aku bukan tak support kau Wan.. tapi aku kenal kau. Bukan setahun dua aku dan Harris kenal kau tapi kita dah kenal sejak kecil,” Hish, Haikal ni, tak perlulah petik nama dia sama, nanti tak pasal-pasal dia dan Zakwan pula bergaduh.
Kepala angin dia ni pun boleh tahan juga. Kalau tidak, takkan mereka pernah bergaduh ketika zaman sekolah dulu. Berbulan  jugalah perang dingin mereka sehingga Haikal pun mati akal nak mendamaikan mereka.
Siapa nama gadis tu?” soalnya. Zakwan geleng.
“Aku belum sempat nak tanya nama dia,” balas Zakwan. Dia tersengih-sengih. Terbeliak lagi biji mata Haikal mendengarnya. Temannya sudah parah sekarang ni. Parah dilanda asmara. Dia pandang kearah Harris Danial tetapi temannya hanya mengangkat bahu tanda tidak mahu campur.
Zakwan sudah bergerak ke kaunter bayaran manakala kedua-dua temannya itu menunggu di luar kedai. Haikal dan Harris Danial sudah mulai berbahas.
Harris Danial tiada masalah dengan cerita yang disampaikan Zakwan sebentar tadi tetapi berlainan dengan Haikal yang bersungguh-sungguh mahu Zakwan melupakan gadis itu.
Bukan kerana bimbangkan Zakwan dikecewakan tetapi lebih kepada bimbang jika gadis itu dikecewakan oleh temannya.
“Kau ni apahal nak sekat-sekat orang mahu bahagia. Kau cemburu ke?” Marah Harris Danial. Bengang dia melihat Haikal bersungguh-sungguh mahu melarang Zakwan daripada mendekati gadis misteri.
“Aku bukan marah.. aku juga bukan nak cemburu tetapi aku kasihan pada gadis tu. Kalau dia betul-betul jatuh hati kat gadis tu tak apalah.. aku boleh terima tapi kalau si Zakwan tu nak main-main saja macamana? Kau bukan tak tahu perangai dia tu,”
Harris Danial berdehem kuat. Matanya meliar kearah pintu restoran. Bimbang dia kalau  Zakwan  keluar secara tiba-tiba.
“Semua perempuan dia nak, lepas puas dia akan tinggalkan perempuan tu. Kau fikir, jika perempuan tu adik kau, kakak kau atau sedara mara kau macamana? Kau tak sakit hati ke bila dia buat macam tu?” panjang lebar Haikal memberi penerangan.
Harris Danial terdiam. Tiada perkataan yang mampu dia luahkan untuk membela Zakwan. Alasan yang diberikan temannya itu masuk juga dalam benak fikirannya. Dia mula berfikir. Kalau betul apa yang dikatakan Haikal, memang kasihan gadis itu. Tiba-tiba dia rasa dadanya sesak.
“Mmm.. kenapa ni? Dari tadi aku tengok korang bertekak macam nak bertumbuk. Dari dalam aku dengar kau bising-bising,” tiba-tiba Zakwan muncul.
“Hish mana ada kitorang bertekak. Aku dengan Haikal just nak test power suara siapa yang paling lantang,” Haikal sudah mula tergelak. Bengong betul alasan yang diberikan Harris Danial.
Dia lihat Zakwan turut tergelak besar. Wajah temannya itu nampak begitu berseri-seri. Penangan cinta pandang pertana gamaknya. Getus Haikal.
“Dah la wei.. aku nak masuk office ni. Kau nak ke office aku ke?” Harris Danial berpaling kearah Zakwan. Temannya itu hanya menggeleng kepala.  Dia bawak kereta tadi, jadi tak perlulah dia mengikut Harris Danial ke officenya kembali.
“Aku nak ke kedai dobi sekejap. Nak ambil baju yang aku hantar pagi tadi. Sambil-sambil itu boleh cari maklumat mengenai gadis itu,” Haikal mengeluh. Zakwan masih tidak henti-henti bercerita mengenai gadis impiannya.
“Aku blah dulu,” Haikal berlalu mengikut Harris Danial yang sudah jauh kedepan. Temannya itu hanya mengangguk. Dia sendiri berlalu menuju ke kereta miliknya, mini cooper sport.